‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Isnin, 18 Julai 2011

Tak serupa jantina...

"Seorang lelaki berpakaian menyerupai wanita telah ditahan dan didakwa ..." Jukiman baca keratan akhbar aliran perdana.

"Yang perempuan berpakaian lelaki melambak-lambak di pasaran ini macam mana? Lebih-lebih lagi nak dekat raya ni. Tak ada akta ke mengawal mereka? Tak ada tindakan dariapda pihak berkuasa ke?" Tuminah ingin mencari jawapan tentang masalah sosial yang melanda.

Kata-kata Tuminah ada kebenarannya. Kadang-kadang itu sukar sungguh mahu membezakan antara lelaki dan perempuan. Di ofis mahu pun di pasar terdapat ramai sangat manusia seperti. Bukan seorang atau dua, malah dalam satu-satu masa lebih dari sedozen perempuan yang berpakaian lelaki. Yang menjolokkan mata dan mengoda iman lelaki usah diperkirakan lagi. Sudah semacam rutin harian pula.

"Tu lain ... tu dikira kebebasan. Kebebasan berpakaian. Kalau ditahan dan disekat karang, katanya kita ini tak ubah seperti negara penganas. Zalim. Negara yang konservatif, jumud, dan mendiskriminasikan hak-hak wanita. Satu lagi, bukan ke gerakan faminin suka bendalah ini." antara sindiran dan kenyataan yg dilontarkan oleh Juswan Singh.

***rujukan, dalil nas:

''Akan muncul dalam kalangan umatku pada akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu pintu masjid. Wanita wanita mereka (isteri atau anak anak perempuan) mereka, berpakaian tetapi seperti bertelanjang (nipis dan ketat). Di atas kepala mereka pula terdapat bonggolan seperti bonggol unta yg lemah gemalai.Oleh sebab itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita wanita yang terlaknat.'' (Riwayat Ahmad)



Selamat hari Isnin kengkawan...
maza lantun-lantun aje... 
blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails