‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Selasa, 26 Julai 2011

Bir 'Halal' sudah boleh diminum: Sohih

Akhir bulan Mei 2011 yang lalu, seluruh negara menjadi tergempar apabila terdapat dakwaan bahawa terdapat bir halal yang dijual di negara ini sebenarnya haram disebabkan kandungan alkoholnya melebihi 0.01%.

Minuman berperisa buah-buahan yang dimaksudkan ialah Barbican. Minuman ini diimport dari negara timur tengah. 

Di dalam blok ini (GKKJ), maza ada menulis perkara tersebut di sini : Bir Halal Sudah Haram?!

Berikut tersebarnya kisah Bir Halal sudah haram di surat khabar itu menyebabkan ramai juga orang yang melatah dan marah-marah.

Ada antara mereka yang terus-terusan mencemuh dan menyalahkan beberapa institusi pengawal pensijilan halal. Tidak kurang juga mereka yang menunding jari sambil menonyoh-nonyoh ke muka orang lain. Diringkaskan pelbagai reaksi diberikan oleh orang ramai. (Yang ter-over reaksi pun ada, ish ish ish.. hehehehe...)


Hari ini di Harian Metro telah mengesahkan bahawa salah satu jenama yang dijolokkan dengan nama Bir Halal oleh akhbar iaitu Barbican telah disahkan halal diminum oleh Muslimin. 

Perkara ini telah diputuskan di majlis Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam kali ke 95 pada 16 hingga 18 Jun lalu.

Menurutnya, alkohol terkandung dalam minuman terbabit juga bukan terhasil daripada proses pembuatan arak serta dengan kadar sedikit dan tidak memabukkan adalah dibolehkan bersesuaian dengan keputusan muzakarah pada kali ketujuh pada 1984, ke 19 pada 1987 dan ke 91 pada tahun lalu.

Muzakarah juga menasihatkan supaya pengeluar minuman berkenaan tidak menggunakan label, jenama dan sebagainya yang boleh menimbulkan keraguan kepada umat Islam. Justeru, orang ramai khususnya masyarakat Islam di negara ini tidak perlu ragu dengan status minuman ini kerana ia sudah diputuskan halal,” katanya dalam sidang media di sini, semalam.

Bir Halal sudah boleh diminum: Sumber Harian Metro 26.07.2011

Jadinya sekarang ini jelaslah sudah segala dakwaan awalnya itu kurang tepat. Segala penjernihan perlu dilakukan. Mana-mana pihak yang terlebih cakap, tersalah fitnah, jangan segan-segan untuk minta maaf kepada pengeluar dan pengimport minuman jenama Barbican tersebut. 

"Mencari yang halal itu wajib. Mencari kebenaran itu perlu. Sudah salah sila minta ampun.. hehehhe"

Bukan mabuk tody tapi keletihan sambil minum Barbican ... hehehehe
Lepas ini maza boleh togak minuman ini puas-puas. Opps.. tapi kalau sudah kembung dan tersandar pula, lain lah pulak jadinya. Uhuk! Takut lah pulak kaki akan putus. Kena penyakit kencing manis da.. hehehehe...



blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails