‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Rabu, 14 April 2010

Rini, aku juga punya dunia tersendiri.


***

Teman ku Rini Asom...



...Walamak eiii... kau bukan tak tahu.
Dari dulu pun aku punyai perasaan santimental! Tetapi dalam dose yg terkawal.

Aku juga 'gila-gila remaja' sesama budak lelaki yang lain. Tetapi kau juga sudah tahu. Kebanyakkan masa akulah yang dibuli..


(Gambar: Romantika di Tampoi. Siapa peduli, kan?)

Dulu-dulu rock punya pasal, aku tipu diri sendiri. Konon-kononnya 'tak main ler cinta-cinta ini' - segalanya kerna ikut cakap kawan...

Aku silap!
Sekarang aku mulai sedari Perasaan santimental itu penting rupanya..
Kalau tak, luahan rasa sayang pada anak, bini, emak di kampung dan kengkawan pula macam mana?

Macam nak menulis buku cerita kalau tak ada perasaan dan jiwa?
Ahaks, ini semua penangan Cikgu Sastera kita itu dulu..

hehehe,,
Dunia kecilku dulu penuh dgn hipokrit dan kasar!
Demi rock
Demi kengkawan tak mau akui yg aku juga punyai perasaan!

Tapi perasaan sayang aku terarah cinta hanya kasih kepada seorang kawan.

Aku pernah menangis malam hari kerana kerinduan kengkawan...
Yang bernama kawan-kawan itulah yang pernah bermain bersama-sama, bekerjaran sana sini...merekalah jugalah teman yg membuli, mengherdik, menghina. Lantas membina jiwaku!

hehehe.. kelakar, kan?

Hari ini dunia ku sudah berubah.

Berubah bila aku melangkah keluar dari kepompong kampung dan sekolah!
Bila mana aku beranjak ke Sekolah Menengah Sultan Abdul Jalil (SSAJ)
Bila mana aku terus mara ke Varsiti
Yang mana setelah menjejakkan kaki di UM baru ku tahu,
akulah manusia pertama dari Kahang menjejakkan kaki ke situ!
Ke universiti terulung di negara ini!

Dari situ, ku galas amanah cita-cita ibu dan org kampung!
Ku susun satu persatu agar tak tersungkur!

Pernah hampir jua aku kecundang.
Mujur ada helang penyalamat menghalang aku dari terjunam ke neraka jahanam!

(Gambar: Hidup bagaikan bermain layang-layang)

Seputar di SSAJ itulah bermulanya titik perubahan aku sebagai pemimpin.
Berubah sebagai pemangkin.
Berubah sebagai insan punyai cita-cita yg nyata!
Bukan lagi di momok-momokan oleh padangan sempit.
dengan harapan yang tak pernah teguh!

Sekarang, pada mata yg pernah memandangku rendah, memandang ku tak setara.. tak mengapa. Lihatlah di sekeliling mu sekalian!... Kau sendiri tahu bagaimana aku sekarang!

Bukanlah ini permulaan yang terlalu agung untuk disanjung,
Tetapi bagiku pengakhiran itulah jalan penentu untung!
Siapa yang untung, siapa yang rugi?
Hanya mizan Tuhan yang adil mengukur di akhirat nanti...

Tapi entahlah, engkau lihat sahajalah!
Biarlah kita menulis kitab di sebelah kanan dengan acuan Nabi SAW. Dengan gaya para solehin. Dihormati dan disegani!


****
wkakakka.. psst: aku sebenarnya mabuk malam ni.. terlebih makan ubat lorrr..

blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails