‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Jumaat, 16 April 2010

Dari celahan tangan itu ada sinar

Sambil memegang cawan maza melangkah ke arah emak. Emak lena dibuai mimpi. Dengkurnya juga memenuhi ruang tamu. Di atas sofa yang mengadap TV emak lentuk layu.

Melihatkan itu segera maza mengejutkannya. Maza tak sampai hati tengok emak tidur merengkok di atas sofa itu.

"Emak bangun mak!"

Emak masih asyik dengan mimpinya. Maza goyangkan bahu emak dengan alunan sedikit deras.

"Emak bangun mak. Masuk tidur kat dalam biliklah. Hari dah larut malam ni."

Dalam mamai itu emak menghulurkan tangan. Maza menyambut tangan itu. Cuba bantunya untuk bangkit.

(Gambar: tangan-tangan membentuk 'kasih')

Rupanya emak mengigau lalu bersuara, "kenapa kau tak salam dan cuim tangan aku?". Kemudian emak lentuk kembali dan berdengkur.

Masa inilah maza baru perasan. Lama dahulu, tangan itu jugalah yang selalu maza salam dan cium tatkala hendak masuk tidur dan pergi ke sekolah.

Masa zaman kecil, tangan itulah yang kerap mendukung tubuh kerdil maza ke bilik setelah terlena di ruang tamu. Memasakan untuk maza tatkala pulang dari sekolah.

Itulah juga sendi yang pernah mengusap kepala, membelai dan memujuk tatkala maza sedih dan menangis.

Dan jejari dari tangan itu jugalah yang pernah mencubit dan menjentik telinga ini agar maza menjadi manusia yang berguna!

Hari ini sudah jauh benar. Jarang sekali maza menghulurkan tangan, bersalaman dengan emak dan meminta ampun darinya sebelum masuk tidur atau mahu pergi ke tempat kerja.

Bila terlihatkan tangan yang dulunya licin, lembut dan halus kini sudah bertukar menjadi berkedut, lemah dan menggerutu, sebak mula timbul. Tertanya-tanya pada diri sendiri, banyak sungguh aku sudah berubah di atas nama kedewasaan ini!

Maafkan abang mak, abang masih tidak mampu membela emak sebagaimana emak membela abang masa kecil dulu...

Salam Jumaat kengkawan.


blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails