‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Ahad, 11 April 2010

Di bawah pokok ada lori...


(Gambar: Penglipur lara. Dibaca; bukan Din Beramboi)

Selepas pergi ke Hospital Mata Tun Hussein Onn, kami pun beredar pulang ke rumah. maza membuat keputusan untuk melalui jalan 'dalam' di pinggiran Seksyen 19, Petaling Jaya.

(Gambar: Lori yang penuh lazat)

Penat berjalan, kami berhenti di bawah pokok. Dua buah lori sedia menanti. Mereka bersedia memberikan perkhidmatan.

(Gambr: Cendul)

Apa lagi pekena cendul dan rojak mamaklah pulak... hehehehhee

Tengahari itu memang ramai orang. Berebut-rebut menanti giliran tempat duduk. Ada tu tak sempat nak tunggu tempat duduk, sambil berdiri mereka menjamah cendul.

(Gambar: Menanti bersama lelehan liur, slruupppp!)

Satu lagi yang menarik ialah tiada garis pemisah antara bangsa-bangsa. Melayu, Cina, Iban, Kadazan, India, Mat Saleh turut menjamu selera.

Bahkan mereka yang kaya memandu kereta besar seperti BMW, Camry, Mercedez juga rela menanti. Malah mereka juga mengajak isteri dan anak-anak menikmati cendul di bawah pokok tersebut.

Mana yang tak tahan dengan godaan cendul, kereta telah menjadi tempat mereka menikmati minuman enak tersebut.

(gambar: Tak sabar menahan)

maza masih ingat, ketika 1990-an lagi sudah ada pakcik tua berniaga di bawah pokok yang sama. Bermula dengan basikal berubah menjadi motorsikal. Kerap jugalah maza menikmati cendul di situ.

(Gambar: Tak menoleh lagi. Bedal!)

Hari ini cendul di bawah pokok tersebut telah diwarisi pula oleh anak saudara mamak tadi. Meneruskan tradisi katanya. Bersama-sama anak saudara mamak itu, terdapat dua orang pekerja Melayu.

Pendek kata, siapa kata jual cendul tak boleh berjaya?!

(Gambar: Nikmatnya)

Pekena cendul di tengahari memang mengasyikan. Menghirup setiap sudu bersyrruupp--syrruuuppp bunyinya. Perkhhh!! dahsyat weiii...

Tak cukup itu, pekena pulak rojak mamak. Terus melekat nikmat di kerongkong! Aduhaiiii...

Tapi setahu maza, cendul bukanlah makanan asli orang-orang Melayu. Namun hari ini sudah ramai orang-orang Melayu menjual cendul.

Yang pasti makanan mamak ini enak dimakan lorr... Mungkinkah cendul akan diiktiraf sebagai makanan kebangsaan Malaysia. Menjadi ikon makanan di negara ini sebagaimana teh tarik dan nasi lemak? hmmm



blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails