‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Selasa, 20 April 2010

Lancang Kuning mampu dijadikan pilihan alasan.



"Syahdan tersebutlah kisah pengembaraan yang hebat. Lancang Kuning belayar malam. Nakhoda Sri Kandi sedang memerhati ke hadapan. Sesekali menggunakan teropong mencari dataran.

Sri Kandi dan para hulubalangnya sudah berkelana hampir dua tahun. Selama itu jugalah mereka telah menetap di atas kapal.

Petang itu juak-juaknya sedang sibuk memancing ikan. Sabit kata mahu dibuat ikan BBQ malam nanti. Itu jugalah makanan ruji mereka hari-hari setelah setahun setengah mereka belayar.

Di atas Lancang Kuning itu terdapat beberapa tiang. Tiang besar di tengah-tengah dipasangkan orang layar. Layar itulah pemacu mereka. Mereka berlayar laju. Ikan lumba-lumba pun tewas oleh kerananya.

Shayugia juragan pun berpekik, "Nakhoda Sri Kandi. Nakhoda Sri Kandi! Kita sudah jumpa daratan. Di sana, di sana!"

Lurus telunjuk juragan mengarahkan ke dataran hijau itu.

Sri Kandi dari atas pelantar tinggi di Lancang Kuning tersenyum riang. Hatinya girang. Gudah gulananya segera berlabuh hilang.

Juak-juak, awak-awak dan anak kapal yang sedia ada bersorak. Bertempik sana sini. Hiruk-pikuk jadinya.

Dalam pada mereka bergembira itu, arakian datanglah segumpulan awan hitam. Di dalamnya ada ribut, puting beliung dan petir guntur berdentum.

Keriangan tadi terus mati. Angin yang lembut bertukar ganas. Membadai Lancang Kuning bertali arus.

Sri Kandi di atas Lancang Kuning itu pun terhuyu-hayang. Kakinya tidak pernah diam tetap. Badannya dilambung-lambung ombak.

Ombak tidak henti-henti menghempas-pulas ke dinding Lancang Kuning. Hingga airnya memancut tinggi membasahi badan Sri Kandi."

Demikianlah cerita Seri kepada suaminya setelah terjaga dari mimpi. Banyak kencingnya itu hingga membasahkan suami dan anak-anak yang tidur di sebelah.

"Itu pasallah saya lambat tuan. Tilamnya besar dan berat. Kalau saya tak tolong isteri saya mengangkat dan mencucinya, jawabnya malam nanti kami tak dapat tidur di atas tilam pula. Boleh sakit-sakit badan. Dan kerja pun tak produktif. Lagi pun ia najis jenis muntanajis. Maaf tuan." kata Yusri suami Seri. Cerita yang sama itu juga dipanjangkan kepada boss yang sedang merenung tajam ke anak mata Yusri. Hari ini untuk kesekian kalinya Yusri lewat dua jam ke tempat kerja.

Mesej.

1. Alasan yang baik untuk datang lambat ke ofis.
2. Kaedah mencuci tilam yang kena kencing.
3. Siapa cakap dah bernikah, tua bangka tak kencing malam? Atas tilam lagi.
4. Jangan lupa malam ini di TV2, "Jangan Pandang Belakang Lagi".
5. Akhir sekali, selamat hari Selasa kengkawan yang best-best itew!




blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails