‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Jumaat, 23 April 2010

Helmat Che Mat Hilang


(Gambar: Kawasaki EL250)

“Ah! Siapa pulak yang rembat* helmet aku ni? Celaka betullah orang yang rembat tu!” Che Mat kebingungan.

“Aduh, bagaimana aku hendak balik ni?” dia mulai bermonolog sendirian sambil mencari jalan untuk pulang.

Di hujung padang itu dia terpinga-pinga mencari akal. Tiba-tiba dia teringat di dalam peti di belakang motornya ada sehelai kain. Ya, kain serebannya yang semalam! Dia terlupa untuk membawa masuk ke rumah. Tertinggal di dalam peti itu.

Che Mat mula berkira yang dia masih bernasib baik walaupun hatinya berterusan menggerutu; marah dengan tindakan budak-budak ganja yang jahat. Salah Che Mat juga, dia yang terlupa lalu meletakkan helmet itu di bakul motor. Hendak cepat benar dan terburu-buru hingga lupa hendak simpan ke dalam peti di belakang motornya itu.

Hari semakin gelap, senja mahu berlabuh sebentar lagi. Dia juga tidak mahu ketinggalan untuk berjamaah di masjid baru di kampungnya itu. Lagipun Che Mat sudah berjanji dengan Pak Amirullah untuk pergi kenduri di rumah Halim selepas solat Isyak. Siapa yang tidak mahu pergi ke rumah Halim!? Sebut sahaja kenduri rumah Halim serta merta terbayangkan masakan yang enak-enak. Memang Halim champion di kampung itu kalau disebut bab-bab masak dan makan-makan ini. Tahu sahaja tempat mana yang elok, mana yang sedap!

Tanpa berlengah Che Mat melilitkan serban buruknya di kepala. Dia cukup yakin kalau bertembung dengan polis dan polis tidak akan menahannya. Lagipun Che Mat tahu benar tentang undang-undang lalulintas. Kalau ditahan juga, salah hemat polis itu akan menyesal. Akan dihamburkan segala hujah yang penuh akademik. Usah diajak bermain undang-undang dengannya. Dia memang mahir benar soal yang satu itu. Dia percaya yang dia sudah mematuhi segala peraturan jalan raya dan tidak ada sebab polis untuk menyamannya.

(Gambar: Terkial-kial mengayuh)

Telahan Che Mat menjadi. Baru sebatu dia bermotor, kemudian terserempak dengan sekatan jalan raya. Dia tersenyum dalam menggelabah.

Che Mat mulai menghampiri. Dia membuat muka tidak bersalah! Muka orang-orang yang soleh. Macam muka tok bilal di masjid sana. Sekejap serius, sekejap tersenyum, cuba menggayakan agar lebih tampak beragama, langsung menimbulkan rasa hormat dan belas kasihan. Dia cuba menyakinkan polis bahawa dia adalah kalangan lebai-lebai yang teguh imannya.

Dari kejauhan Sarjan Misai sudah menggeleng-gelengkan kepala. “Budak ini memang nak kena!” Sarjan Misai berbisik sendirian.

Sebaik Che Mat cuba melepasi sekatan itu, Sarjan Misai menahannya.

“Ke tepi, ke tepi encik” Sarjan Misai mengangkat jari telunjuknya dan mengarahkan Che Mat supaya berhenti di sisi jalan raya itu.

Dengan penuh keberanian Che Mat pun berhenti sambil memperlihatkan muka yang semanis-manisnya.

“Ya datuk*, apa yang boleh saya tolong?” Che Mat mula bersuara.

“Boleh saya dapatkan IC dan lesen.” Sarjan Misai meminta kerjasama.

Che Mat mematuhi dan berikan apa yang dipinta itu. Dia tidak merasa sebarang syak bahkan kembang-kempis hidungnya. Dia kalau boleh memang mahu menunjukkan gambar terbarunya itu kepada sesiapa jua. Ah sungguh kebetulan Sarjan Misai memintanya, dan Che Mat tidak perlu lagi untuk mempromosikan gambar lesen yang terbarunya itu. Gambar bersama rambut panjang berteknik rebounding.

“Ini dia datuk” Che Mat menghulurkan dengan rasa bertuah.

Kemudian Sarjan Misai membelek IC dan lesen memandu itu. Setelah itu Sarjan Misai mula menulis butiran kad pengenalan dan lesen ke dalam sebuah buku. Buku itu dikenali oleh Che Mat. Ya buku saman!

“Eh, kenapa saya di saman datuk?! Apa salah saya!” terbeliak mata Che Mat dan mula gabra. Rasa tidak puas hati mula berselaput. Tidak senang duduk di atas pelangkin motor itu. Dia mahukan penjelasan. Ini tidak boleh jadi fikirnya.

“Encik sudah melakukan kesalahan. Encik tidak memakai helmet ketika menunggang motorsikal. Ia menyalahi undang-undang, encik.” jelas Sarjan Misai.

Merah padam muka Che Mat. Che Mat marah. Baginya Sarjan Misai sudah melampau. Apa Sarjan Misai tidak tahu undang-undangkah?! Atau mempermainkan soal pakaian orang beragama yang satu ini?


***********************************************

"Lima Lebai Bebas

Oleh Mohd Sabran Md Sani
sab@hmetro.com.my
2010/04/23 (Jumaat)

TUMPAT: “Kami bagaikan tidak percaya dan bersyukur kerana dilepas dan dibebaskan daripada pertuduhan,” kata seorang pelajar sekolah pondok, Adli Abdul Halim, 23, di luar Mahkamah Majistret di sini, semalam.

Adli berkata demikian sejurus dia bersama empat rakannya dari Sekolah Pondok Gelang Mas, Pasir Mas dilepas dan dibebaskan daripada pertuduhan saman berikutan tidak memakai topi keledar dan berserban ketika ditahan polis, pada 28 April lalu...."

*******************************************



Che Mat menongkat motornya sambil mengetap bibir.

“Apa ini datuk? Takkan datuk tak tahu undang-undang pulak? Bukankah saya memakai serban sekarang ini? Dalam undang-undang melalui Kaedah-Kaedah Motosikal (Topi Keledar) 1973 yang dibaca bersama Pengecualian 1975, menyatakan pengecualian hanya untuk seseorang bergelar haji, Sikh dan lebai. Maka orang yang memakai serban atau memakai lebai seperti yang saya pakai ini adalah tidak salah!” kembang kempis hidung Che Mat menerangkannya; berselang geram dan puas.

Artikel 151 Perlembangan Malaysia, menyebut agama Islam adalah agama rasmi. Oleh itu perkara-perkara yang berkaitan dengan amalan agama Islam kenalah hormat. Kalau tidak datuk telah melanggari Perlembagaan Negara. Dan datuk juga yang akan susah nanti” sambung Che Mat. Rasa bangga masih terlekat di hatinya kerana dia sempat menghafal segala undang-undang dan perlembagaan negara. Habis semua dimuntahkan.

Apa tidaknya, Che Mat memang pernah mengaji di fakulti undang-undang di salah sebuah universiti tempatan sewaktu dahulu. Masa inilah dia perlu menggunakannya, terutama keadaan sekarang.

Sarjan Misai masih terus menulis buku samannya. Antara dengar dan tidak dia melayani kerenah Che Mat. Sesekali dia menoleh ke arah Che Mat yang begitu bersungguh-sungguh mempertahankan dirinya.

“Dah sudah ker encik berhujah? Kalau sudah berhujah tolong ambil saman ini dan tandatangan di sini.”

“Eh! Kan saya dah cakap, saya tidak bersalah, buat apa saya sign di sini?” Che Mat tunjukkan penentangannya.

“Hmm macam nie lah encik. Saya akui apa yang encik katakan itu. Masalahnya sekarang, takkanlah seorang lebai memakai serban tetapi berseluar pendek dan berkasut bola tergantung di leher? Dan saya tidak tahulah pula kalau zaman sekarang ini lebai sudah bertukar fesyen. Seperti apa yang encik pakai sekarang. Erk! Boleh encik turunkan tandatangan sekarang?” terang Sarjan Misai serba ringkas.

(Gambar: Nasrun)

“Erk!?” itu sahaja yang sempat terkeluar dari mulut Che Mat. Baru dia sedar yang tadi dia baru selesai bermain bola. Di padang itulah tempat dia bermain dengan teman-teman sekampungnya. Che Mat mulai terperangkap. Segala teknik hujahan dan pelajaran yang terhembur tadi sudah mulai ‘makan tuan’.



blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails