‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Khamis, 13 Mac 2014

PEMERINTAH BENAR, HAKIS DERITA RAYAT

Mengisar Pasal Diri, Mencari Jalan



Pada suatu malam dingin, Umar al Khatab keluar dari rumah hendak melihat sendiri keadaan raykatnya bersama seorang pembantu. Mereka menyelusuri dari satu lorong ke satu lorong di kota Madinah itu. Saat melalui sebuah lorong, Umar bertembung dengan seorang wanita dan anak-anaknya yang duduk berkeliling menghadap unggun api. Di atas unggun api itu ada sebiji periuk besar. Dalam pada mereka menanti, tiba-tiba anak itu mengeluh kelaparan.

Khalifah Umar datang merapati mereka sekeluarga lalu bertanya kepada ibu tersebut apa yang telah terjadi. Maka si ibu pun menjawab bahawa anak-anaknya kelaparan kerana sudah dua hari mereka tidak menjamah sebarang makanan. Untuk menenangkan keadaan anak-anaknya, si ibu merebus batu di dalam periuk itu. Ibu tersebut cuba mengakal si anak agar anaknya sabar menunggu hingga tertidur.

Umar berasa pelik lalu bertanya lagi mengapakah si ibu tidak memberitahu perihal kebuluran yang mereka alami kepada khalifah. Sebetulnya ibu tersebut tidak mengenali langsung Khalifah Umar, pada hal orang yang bertanya itulah khalifah sendiri.

Kemudian ibu itu pun menjawab, “Seharusnya dialah yang tahu keadaan kami, dia punya kuda dan juga ribuan tentera, seharusnya dia tidak boleh tidur nyenyak di rumah sementara rakyatnya seperti kami ini kelaparan dan kedinginan.”

Mendengarkan jawapan si ibu malang tersebut, Umar terus meninggalkan wanita dan anak-anak itu.

Syaidina Umar bukannya melarikan diri, tetapi sememangnya Umar bergegas kembali ke gudang menyimpan gandum. Umar mengambil sekarung gandum bersama minyak samin. Dengan kudrat yang ada, Umar mengendung sendiri karung gandum bersama minyak tadi. Pembantu Umar cuba menghalang. Pembantu itu meminta Umar meletakkan karung gandum tersebut dan biarkan dia sahaja yang memikul guni dan minyak itu.

Sebaliknya Umar tidak bersetuju. Dia menegah dengan tegas. Kata Umar, “Apakah kamu ingin memikul dosaku di hari kiamat kelak?”

Umar tidak menghiraukan lagi pembantunya lalu bergegas meninggalkan pembantu itu termangu-mangu dalam kebuntuan. Umar segera hendak mendapatkan si ibu dan anak-anak tadi. Sampai di tempat keluarga itu, Umar sendiri menghidupkan api. Kemudian dengan kedua-dua belah tangan Khalifah itulah dia memasakkan untuk rakyat marhainnya.

Sesudah siap memasak, Umar meminta perempuan tadi mengejutkan anak-anaknya untuk makan makanan yang telah dimasak. Setelah puas melihat mereka makan, sebelum Syaidina Umar berlalu pergi dia berpesan agar si ibu malang tadi pergi ke pejabat Khalifah keesokan harinya untuk mendapatkan bantuan segera.

Keesokan pagi, si ibu pergilah ke pejabat Khalifah sebagaimana dipesankan. Ketika itulah si ibu baru mengetahui bahawa guni gandum yang dipikul dan air tangan yang memasak makanannya itu adalah kepunyaan Khalifah Umar al-Khatab! Dia sangat terkejut. Syaidina Umar al Khatab adalah orang yang dia katanya semalam.

Memang tatkala muda Umar seorang yang kasar, degil dan tegas. Hatinya cukup keras sehinggakan semua orang gentar. Dia seorang perenggus dan pemarah. Namun, hasil didikan dan tarbiah yang Rasulullah SAW sampaikan telah merubah sikap Umar. Hakikatnya Umar seorang insan yang benar-benar amanah, siang bagaikan singa tetapi malam bagaikan tikus takutkan Allah SWT. Sesungguhnya, Umar telah menjaga rakyatnya tanpa mengira darjat dan agama, selagi mana di bawah pemerintahannya maka tertegaklah keadilan, pembelaan dan kezaliman padam.

~catatan sirah~
 




blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails