‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Jumaat, 21 Mac 2014

Keputusan SPM dan STPM bukanlah yang terbaik


Selepas SPM, saya mula berjinak-jinak dengan mesin taip. Ketika itu trengkas dan menaip dengan mesin taip menjadi satu kelebihan jika mahu bekerja sebagai kerani di pejabat. Pantang ada peluang, saya akan mempelajari menaip berdikit-dikit. Awalnya saya menaip seperti patuk ayam, menggunakan dua batang jari telunjuk.

Ketika di tingkatan enam saya mula mahir menggunakan mesin taip kepunyaan teman serumah. Setiap assignment dengan sedaya upaya saya sudahkannya bertaip. Meskipun tiada assignment hendak dibuat, saya akan menulis karangan merapu untuk memantapkan kemahiran menaip selain mengelak agar skill tidak luput.

Selepas STPM, bermulalah zaman komputer dengan perisian word processing bernama Word Star dan Lotus 123. Rata-rata rakan saya mula berebut dan melengkapkan diri untuk celik komputer. Mereka pergi kursus dan mendapatkan sijil kemahiran yang satu ini. Katanya mahu menambah nilai diri. Antara insan yang berbuat demikian ialah Idris Saleh, Rauqhahzihah Daud. Saya pula tidak mampu berbuat serupa.

Kepentingan komputer tidak dapat disangkal. Ketika di universiti keperluan itu semakin mendesak. Saya mengambil inisiatif untuk belajar dengan teman siswa/i lainnya. Istimewa pula En. Mohd Yamin Ahmad dan ex-rooomate antaranya Khairil Rizal banyak membantu. Pernah saya gunakan komputer anak Jins Samsudin bernama Tuah, begitu juga dengan roomate beliau (ex-PP) Iskandar Waharp dan Nazar Abdul Raof. Waktu itu komputer masih menggunakan "operating system" Window 3.11.

Pengetahuan menaip saya bertambah dengan signifikan di atas tunjuk ajar akak Lina Jenal ketika menjadi fasilitator program MOYATIM 1 (Motivasi Anak-anak Yatim).

Dengan kemahiran itu juga saya pernah mengambil upah menaip.

Sepanjang pengajian itu saya tidak pernah memiliki komputer. Komputer pertama saya merupakan komputer riba setelah dibeli dari wang gaji & beberapa bulan berkahwin (2003).

Jadi, pengajarannya ialah sama ada cemerlang atau cemergap dalam keputusan SPM @ STPM, tidak akan bermakna kalau terputus usahanya di situ. Hidup ini perlu diteruskan dan penentu kejayaan hanya akan diketahui di saat perhitungan di atas Mizan, Padang Mahsyar, Akhirat kelak.

~retrospective~ 

blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails