‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Isnin, 25 Februari 2013

Titah Ucapan DYMM Raja Dr. Nazrin Shah : Perpaduan Ummah



Anda tidak akan dapat mengikuti ucapan lengkap DYMM Raja Dr. Nazrin ini di Utusan Melayu, Berita Harian, Harian Metro atau pun siaran tv perdana.

Sila lihat di link ini: Titah_Raja_Nazrin.pdf

Ikutilah setiap bait kata-kata DYMM Raja Dr. Nazrin penuh dengan ketinggian budi yang ada pada setiap bait bahasanya tanpa membelakangkan hujah yang sarat dengan fakta.

"Allah lanjutkan usia Tuanku! 
Digerhayu Tuanku!"

Bahasa yang tuanku lontarkan cukup beradab, cukup manis, cukup berbudi layak sebagai seorang bangsawan dambaan junjungan duli tuanku!

* Tiba-tiba terasa teringin pula mendengar titah ucapan baginda Sultan Muhammad V dari Kelantan. hehehehe

Petikan Titah Duli Yang Maha Mulia Pemangku Raja Perak Darul Ridzuan
Raja Dr. Nazrin Shah.
_____________________________________________________________________________

Majlis: Wacana Perpaduan Ummah Anjuran Dewan Bahasa Dan Pustaka
Tarikh: 19 Februari 2013 (Selasa)
Jam: 10.00 Pagi
Tempat: Balai Budaya Tun Syed Nasir Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur. 

Usaha memupuk perpaduan adalah sebahagian dari sunah. Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW diutus oleh Allah SWT untuk menyatupadukan ummah agar hidup aman, rukun dan damai, saling membantu – saling memperkukuhkan. Daripada Abu Musa a-Ssy’ari, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud; “Sesungguhnya seorang mukmin dengan mukmin yang lain adalah seperti satu binaan, sebahagiannya saling mengukuh sebahagian yang lain.”

Demikian seruan Ilahi, demikian peringatan Rasul Junjungan mengenai perpaduan, begitu murni – begitu indah, terangkai dalam kalam Ilahi terkandung dalam Sunah Rasul. Dalam senario dua kabilah politik Melayu masih dalam minda tidak bersedia untuk bergabung, ummah yang dikurniakan akal fikiran wajar memikirkan opsyen perpaduan yang lebih realistik, agar usaha yang dirintis tidak dilihat bagai memasang pelita di tengah hari – bagai mencari bayang di waktu malam. Ummah harus bertanya, apakah hanya ada satu laluan untuk sampai ke Mekah? Apakah hanya ada satu kaedah untuk sampai ke Medinah? Jawapannya pasti tidak. Kerana itu ummah hendaklah melakukan orientasi bijak, memikirkan secara mendalam akan opsyen pendekatan yang lebih realistik supaya kalau berladang biar menjadi – kalau bersawah biar berpadi, dalam menangani iklim politik Melayu Islam yang terbahagi dalam dua kabilah, laksana dua sungai mengalir selari tetapi enggan bercantum.

Setiap yang berlaku mengandungi hikmah tersembunyi sebagai ujian Ilahi kepada manusia. Apabila manusia tekun berfikir, air laut menjadi tawar, racun bisa ada penawar. Kembalilah mencari pedoman di dalam al-Quran. Sesungguhnya, jika Allah menghendaki manusia hanya terdiri dari satu umat, tentunya hari ini dunia hanya mempunyai satu umat seperti yang terkandung pada permulaan ayat 118 Surah Hud, ayat 93 Surah An-Nahl, dan ayat 8 Surah Al-Sura; ketiga-tiga ayat tersebut dimulakan dengan kalimah yang bermaksud: “Jikalau Allah menghendaki, tentu Dia menjadikan manusia umat yang satu . . .”

Tetapi Allah SWT telah mencipta ummah dari seorang lelaki dan perempuan, berbangsa dan bersuku supaya saling mengenali seperti yang terkandung dalam ayat 13 Surah Al Hujurat. Kerana itu ulama berpandangan bahawa perbezaan pendapat adalah satu fitrah yang berlaku, diterima pada zaman Rasulullah SAW, disuarakan di era Khalifah yang empat, demikian juga di era para Tabi’in, disusuli dengan era Mujtahid. Dalam era-era tersebut, muncul pelbagai pendapat, tetapi tidak ada pihak yang merendah-rendahkan kumpulan lain. Allah SWT telah memberikan peringatan melalui ayat 11, Surah Al Hujurat yang bermaksud; “Hai orang-orang yang beriman, janganlah suatu kaum mengolok-olokkan kaum yang lain (kerana) boleh jadi mereka (yang diolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olokkan . . .) . . .

. . . janganlah kamu panggil memanggil dengan gelar-gelar yang buruk. Seburuk-buruk panggilan ialah (panggilan) yang buruk sesudah (mereka) beriman dan barang siapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim” Surah Al Hujurat (49:11).

Hakikatnya, kelainan pandangan adalah sebahagian dari norma semula jadi intelek. Perbezaan kaedah adalah lumrah yang dibenarkan di dalam Islam, memberikan keistimewaan kepada umat Islam lebih mudah menunaikan ibadah, berpandukan kesesuaian imam dan mazhab tertentu, tetapi tidak sama sekali merendah-rendahkan imam dan mazhab lain, lalu membolehkan berlakunya penyatuan dalam kepelbagaian; perpaduan dalam perbezaan.

Antara kata pujangga Confucius berbunyi; “Tidak menjadi salah untuk sesuatu terusan mempunyai sampan yang banyak asalkan kesemua sampan menuju haluan yang sama.”

Ulasan


Lantaran itu sebagai umat Islam kita harus merenungkan dan mengambil tanggung jawab selaras dengan seruan yang terkandung dalam al-Quran yang bermaksud; “Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari mungkar, merekalah orang-orang yang beruntung.” (Ali Imran: 104).

Begitu pula dalam ayat yang lain bermaksud; “Sebenarnya orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.” (Al Hujurat: 10).



Lantunan:

blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails