‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Rabu, 29 April 2009

Serba Salah Dan Celaru Fikiran


Add Image

Di atas sofa maza duduk sendirian. Termenung.


Sekali sekala memandang sekeliling ruang pejabat. Ruang penyambut tetamu itu tidak begitu luas. Ia cukup untuk memuatkan set sofa 3+2+1.


Beberapa dekorasi menghiasi ruang itu. Peta dunia yang besar gedabak dan potret pemandangan gunung di Pakistan terlekat di dinding.


Maza rasa amat bersalah. Dia tidak tenang. Fikirannya berkecamuk. Rungsing.


"Haruskah aku bagi tahu boss atau tidak? Kalau tak bagi tahu, ah! Dosa ini sentiasa mencengkam jiwa!"


Maza dapat rasakan begitu payah menjadi pekerja amanah. Pekerja yang bertanggungjawab.


Tetapi dia juga sudah berjanji di dalam diri. Dia mahu menjadi pekerja yang jujur. Jujur pada diri, jujur pada Ilahi.

Bulan sudah maza berazam hendak menjadi pekerja contoh penuh dedikasi.


Dia mahu memperoleh keredhaan majikan, teman sekerja dan masyarakat. Jauh di sudut hatinya dia menagih keredhaan Tuhan.


Hujung minggu lalu, Sabtu dan Ahad dia datang bekerja di pejabat ini. Hanya mesin perakam waktu menjadi saksi kehadirannya di situ. Pekerja-pekerja lain sedang enak diulit keluarga masing-masing.


Pintu pejabat tiba-tiba terbuka. En. Salam masuk meluru ke biliknya, bilik Pengarah Urusan.


Sebaik terlihatkan En. Salam, Maza terus berdiri tanda hormat. Setelah susuk tubuh En. Salam menghilang, maza terus lagi mundar mandir di situ.


“Baiklah. Aku kena teguhkan iman. Aku kena report pada boss. Biarlah, orang lain kata. Biarlah si Ahmad itu rasakan 'penangan' ini.”


Sambil menggenggam azam yang kuat itu, maza melangkah menuju ke bilik Pengarah Urusan. Pintu diketuk, suara En. Salam menyahut menyuruh Maza masuk.


“Ya, Maza. Apa yang boleh saya bantu?”


Tanpa disuruh, maza terus duduk mengadap En. Salam.


“Begini boss. Saya rasa serba salah pulak. Nak cakap salah, tak cakap pun salah. Nak luah mati emak, nak telan mati bapa. Kalau saya report takut nanti hubungan dalam pejabat ini menjadi tidak akrab dan selancar dahulu”


“Eh! Macam serius sahaja bunyinya?” En. Salam mulai memberikan perhatian sepenuhnya. Kertas dan fail yang dibaca tadi telah diketepikan. Perasaan tak endah sudah bertukar kepada perasaan ingin tahu.


“Jangan takut maza. Laporkan sahajalah. Kalau ada orang yang bersalah atau sesuatu tidak kena tentu kita akan ambil tindakan susulan. Hmm! Apa yang boleh saya bantu?”


“Begini boss. Ingat tak minggu lepas. Kita ada satu shipment yang perlu diselesaikan. Ketika itu ada masalah dengan Kastam dan barang kita tidak dapat boarding.”


“Eh! Ya ke? Saya tak tahu pun kes ini! Jadi macam mana sekarang ni?” En. Salam mulai gabra. Nilai dagangan kali ini bukan sedikit. Berjuta-juta nilainya.


“Boss jangan risau. Saya sudah uruskan segala-galanya.”


“Huh! ... Lega rasanya. Hmm ... Bagus!”, En. Salam merasa tenang kembali. Kemudian dia hendak menyambung kerjanya tertangguh tadi. Dia mula meletak dan menyelak beberap fail. Dia mulai buat tak endah terhadap pekerjanya yang duduk terconggok seorang diri di hadapannya.


“Erk! Kalau saya cakap sesuatu lagi, boleh ke boss?”


“Cakaplah”


“Erk! Begini boss. Boleh tak saya mintak duit overtime untuk dua hari itu. Sebabnya kalau ikutkan practise syarikat kita ini, bahkan tak pernah tercacat dalam contarct of employment saya tentang claim overtime.”


“Hehehehe.. Pasal itu rupanya. Nak minta duit overtime lah ni?”, En. Salam mulanya tersenyum.


Kemudian En. Salam kembali serius sambil menyambung kata-katanya.


“Memang dasar kita tidak ada overtime claim untuk staff di pejabat. Jadi, tak boleh ke awak niatkan sahaja sebagai kerja volunteer untuk syarikat. Lagipun syarikat tak berkira sangat dengan awak kan? Kerja di sini mengutamakan semangat kekeluargaan. Bertolak ansur sesama kita dan tolong menolong .Bukankah itu budaya kita? ... Bla bla bla bla ...”


Berpeluh juga maza di dalam bilik sejuk itu. Rasa nak pitam pun ada.


Akhir kalam, Selamat Hari Pekerja (1 Mei 2009)




blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails