‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Jumaat, 10 April 2009

Nada Tak Sekata


Dahulu di Wìsma Putra, Putrajaya, mesin perakam memanggil nombor giliran itu melaungkan Bahasa Melayu.

Masih diingati lagi, bagaimana ketika itu pada detik sebelum, di awal dan di akhir hari kemerdekaan negara, pemimpin dan masyarakat Melayu sendiri kecoh dengan pembelaan Bahasa Melayu.

Penentan-penentang Melayan Union mahukan Bahasa Melayu diangkat sebagai bahasa rasmi. Datuk nenek moyang kita sanggup berkorban untuk memartabatkannya.

Hasil dokongan tersebut, diterjemahkan pula melalui kelahiran DBP (Dewan Bahasa dan Pustaka), ditubuhkan di Johor pada 22 Jun 1956.

Ketika penentangan Malayan Union dan ketika era tahun 1970-an, kain rentang bersepah di sana sini. Menyatakan desakan agar Bahasa Melayu dijulang setinggi-tinggi selepas ia sekian berabad lamanya terjajah.

Arakian ia membawa wadah perjuangan parti-parti Melayu, mendokong cita-cita tinggi untuk mendaulatkan kembali bangsa, agama dan tanah air.

Di era 70-an pula, perjuangan memertabatkan Bahasa Melayu mencapai kemuncaknya.

Era akhir 70-an, hingga 90-an Bahasa Melayu diangkat dengan mewajibkan segala urusan di mana-mana jabatan kerajaan dibuat di dalam Bahasa Melayu.

Perkara ini benar-benar dilaksanakan. Bahasa Melayu kembali dipraktikan secara praktikal. Penggunaannya diperluaskan. Istilah-istilah baru dilahirkan. Lalu ia memperkayakan Bahasa Melayu.

Bahasa Melayu berkembang maju. Penuturnya sudah tidak lagi merasakan sangsi atau berasa jatuh martabatnya.


Sementelah itu, UMNO mengambil inisiatif memperkasakan lagi Bahasa Melayu. Suara rakyat ahli UMNO telah memberikan mandat kepada pemimpinnya. Lalu mereka memperjuangkan penubuhan UKM yang menggunakan dan mengagungkan Bahasa Melayu dalam pengajaran, pembelajaran dan urusan mereka.

Akhirnya aspirasi rakyat dan negara dijulang melalui Bahasa Melayu dengan mengetengahkan ramai pakar-pakar dan jutera yang menggunakan bahasa pengantarannya ialah Bahasa Melayu.

Dalam masa sama, anak Melayu memperoleh peluang yang begitu luas untuk memajukan diri. Peluang untuk memperbaiki diri melalui sistem pendidikan tinggi menjadi besar.

Bertitik tolak dari situ, Melayu dan penuturnya mampu bernafas menjadi jaguh ekonomi, teknologi dan perkhidmatan.

Malah di era akhir 80-an, apabila negara memilih mengubah haluan daripada negawra pertanian kepada negara perindustrian. Dari itu bermulalah keterbukaan pintu Malaysia. Pelabur Luar Asing (FDI) mula masuk berdondong-dondong ke Malaysia. Ketika itu rakyat kita dan negara ini masih menajdikan Bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi dan ilmiah.

Bahasa Melayu digunakan sehari-harian tanpa ada rasa lelah atau lemah.

Papan-papan tanda dan iklan berdiri megah dengan ungkapan Melayu. Jawi pula disegarkan, tetapi tidaklah sesegan hari ini, hidup segan - berkubur tiada.

Malaysia pula terus mampan memacu ekonominya.

Tentang kemampuan dan kemahiran tenaga kerjanya yang sebati dengan Bahasa Melayu, telah tidak menghadapi masalah untuk membangun dan berkhidmatan dalam perindustrian.

Malah pelabur asing begitu senang dengan rakyat ini kerana keinginan, daya saing, daya belajar rakyat kita cukup tinggi! Mereka tidak menganggap pun Bahasa Melayu itu sebagai penghalang kemajuan modal dan perusahaan mereka. Tetapi mereka kagum dengan semangat dan roh rakyat Malaysia.

Malah pelabur asing menerimanya sebagai kepelbagaian dalam perusahaan MNC (Multi National Corporation). Ia dianggap seabgai sebatian dalam ragam kepelbagaian cabaran MNC.

Pernah mantan Perdana Menteri (Tun Mahathir) kita di Perhimpunan Agong UMNO, menyuarakan bahawa kemajuaan dan penjulangan bangsa (Towering Malay) mestilah mengikut acuan sendiri, dengan cara kita sendiri, kaedah kita sendiri. Barulah negara kita begitu pejap ampuh. Barulah negara kita mampu menjadi negara maju bersifat tuntas.

Di setengah tempat di bahagian dunia lain, bahkan di negara penjajah sibuk mempelajari kepelbagaian bahasa dan budaya dunia. Mereka rasa cukup bangga mempelajari dan mengetahui pelbagai bahasa ini.

Di Malaysia lain pula bunyinya. Merasa rendah diri dengan bahasa ibunda sendiri dan teringin benar hendak mengubahnya kepada bahasa berpiawaian dunia. Kononnya akan meningkatkan taraf dan martabat diri.

Kononnya juga biarlah dunia akan memandang Malaysia dengan rasa hormat, kagum dan berbudi perkerti. Di mana ketika itu rakyatnya begitu mahir mengalahkah sasterawan atau bangsa asal penutur Bahasa Inggeris itu.

Mungkin ada kebenarakan juga tuduhan sesetengah pihak terutam dari negeri seberang, bahawa Malaysia hanya mampu merampok dan menciplak harta warisan orang lain. Sebagai contoh warisan batik, sate, lagu rasa sayang - dari Indonesia.

Lalu mengetengahnya dan mempromosikannya ke seantero dunia. Walhal harta sendiri, warisan sendiri, jati diri, bahasa sendiri - tidak reti pula hendak dipromosikan di tengah gelanggang itu!

Bangsa maju hari ini ialah bangsa pencipta, bangsa inovasi. Mereka itu mempunyai jiwa yang besar dan jati diri yang tersendiri. Mereka tidak segan-segan melaungkan keperibadian mereka, bahasa mereka dan budaya mereka.

Bukannya dengan mengubah bahasa tuturan ibunda ini, menjadikan kita mampu dan ampuh menjadi bangsa kejuteraan, bangsa bercita-cita tinggi berdaya keupayaan yang menjulang kecemerlangan. Tetapi jiwa yang padu, disiplin juga tenaga ialah ramuan penentu pencapaian cita-cita besar itu.

Sebaliknya hati yang tidak cekal, jiwa yang rapuh, kecelaruan jati diri, itulah yang menjadi punca porak-peranda kepada bangsa, negara dan susun atur sosio masyarakat.


Hari ini Wisma Putra tidak melantangkan lagi lajah-lajah konotasi Melayu. Tetapi bahasa bekas penjajah itulah yang dilentingkan ke udara dengan latang dan berulang-ulang.

Pejabat kerajaan kita ini agaknya segan dengan bahasa Melayu dan terlupa pula dengan Artikal Perlembagaan 152.

Barangkali juga Wisma Putra bersama kuncu-kuncu agensi yang lain, sedang membina tapak. Menyediakan tapak awal untuk mempermudahkan anak-anak didikan PPSMI dari dasar Kementerian Pelajaran Malaysia untuk meluaskan peluang dan keterbukaan sains dan teknolog; matereial dan kebendaan semata. Lalu mereka sanggup merealisasikan bahasa Melayu dipinggir dan digantikan dengan bahasa asing yang ditanggapi lebih sempurna, bertaraf dunia. Kononnya bahasa penjajah itulah satu-satunya bahasa ilmu, bahasa teknologi, bahasa innovasi, bahasa perkhidmatan dan bahasa pentadbiran.

Usaha untuk memperkaya dan mempraktikan di agensi-agensi hak milik rakyat hampir dikikir habis oleh mereka yang juga dipanggil pembela bangsa. Walhal mereka tak ubah seperti pejuang jati diri yang segan dengan bahasa sendiri lantas menanggapi sepi.

Lantaran itu bertepuk tangganlah mereka yang menyokong bangsa bekas pejajah itu. Kerana hari ini, generasi ini sudah kembali memperbodohkan perjuangan datuk nenek mereka. Menjadikan perjuangan tokoh-tokoh perjuangan Melayu tampak kerja sia-sia dan tersilap langkah.

Betapa hari ini kita menyaksikan pemimpin kita mulai mengangkat pengakuan untuk menyokong dasar ganyang Bahasa Melayu!

Jadi ke manakah arah tujuan bahasa kita?!

Pinggan ayan: bahasa jiwa bangsa! Bahasa dan budaya berpisah tiada…. Hilang bahasa, hilanglah budaya dan hilanglah bangsa.. bangsa kosong tanpa identiti nyata! Samar….

blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails