‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Sabtu, 18 Januari 2014

Baru vs Baharu

Baru-baru ini, pengantin baharu di tahun baharu.

Acapkali kita keliru yang mana satukah perkataan sebenar untuk digunakan di dalam sesuatu konteks ayat sama ada BARU atau BAHARU.

Sekali imbas kedua-dua perkataan tersebut bermaksud "belum ada sebelumnya,belum lama wujud" (Kamus Dewan Edisi 4: halaman 141).

Kedua-dua perkataan Baru dan Baharu boleh diguna silih berganti. Sebagai contoh 'baju baru' dan 'baju baharu', 'kereta baru' dan 'kereta baharu'; kedua-duanya boleh digunapakai.

Namun untuk memantapkan penyampaian, mengindahkan budi, mencantikkan seni, memperelok bahasa, penggunaan perkataan Baru dan Baharu di dalam konteks ayat harus tepat dan sesuai. Malah digalakkan untuk dilazim serta diperbetulkan.

Frasa BAHARU seharusnya digunakan apabila kata tersebut dirujuk kepada 'benda' atau kata nama. Sebagai contoh kasut baharu, tahun baharu, rumah baharu, DSLR baharu dan sebagainya.

Frasa BARU pula digunakan apabila digabung atau dipadan dengan frasa 'adjektif' (kata sifat) atau 'kata kerja' seperti baru pulang, baru kelihatan, baru sedar, baru hidang, baru mencuci, baru membeli DSLR dan sebagainya.

Manakala penggunaan kata yang menunjukkan 'masa', frasa BARU perlu digunakan seperti kata baru-baru ini, baru semalam, baru tadi, baru sekejap tadi.

TIPS BERGUNA


Sebagai petua berguna dan panduan semua, padanan bahasa Inggerisnya bagi perkataan BAHARU ialah NEW.

Manakala padanan bahasa Inggeris untuk perkataan BARU ialah JUST.

~mengindahkan bahasa, memperelok budi~
Lazimkan yang betul, henti guna yang salah.


cerita tatabahasa sekali sekala



blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails