‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Selasa, 19 Januari 2010

King atau Kuli?! Pilihan anda yang mana satu?

Ramai orang bertanyakan kerjaya maza. Macam-macam spekulasi yang muncul. Ada yang benar ada yang tidak!

Ada tu membawa mulut yang maza ini seorang boss atau majikan disebuah syarikat yang hebat! huhuhu... ameenn, mudah-mudahan apa yang diperkatakan itu dimakbulkan Tuhan.

Ada juga yang memandang sebelah mata. Katanya maza ini kuli cabuk! Tak mengapa, maza menerima juga seadanya. Apalah ada pada pangkat, kanzzz? (ayat orang yang sentimental gitew.. hehehehe)

(Gambar: Mencari rezeki yang halal)

Sebenarnya kerjaya maza ini bebas dengan cara tersendiri! Nak kata terkongkong dengan satu kerja sahaja, tidaklah pula. Hendak kata betul-betul bebas pun tidak juga... huhuhu!

Jadinya, maza bukanlah raja dalam syarikat dan tidaklah pula kuli batak sepenuh masa. Tetapi selalu jugalah menjadi kuli gitew.

King atau Kuli?!
Pilihan anda yang mana satu?


Di suatu petang yang indah, maza berborak dengan seorang apek. Apek ini berniaga di sebuah pekan kecil.

"Lu mau kerja jadi apa? Mau jadi kerja macam raja ka, atau macam itu kuli?"

"Eh! Saya hendak jadi raja lah. Tu pun kalau dapat. Senang sikit kerja. Duit pun banyak!"

"Wa cakap sama lu. Wa biar kerja macam kuli, tapi hidup aaa... macam raja!"

"Aik, macam mana tu?!"

"Tempat kerja, macam sekarang wa bikin bisnes. Lu nampak wa buat kerja macam kuli. Lari sana, lari sini. Kena marah sana, marah sini. Customer bikin wa macam-macam. Jadi wa nama saja boss tapi kerja macam kuli lorr....

Tapi tak apa!

Di rumah wa pulak jadi raja. Ada rumah besar! Ada tv besar! Ada bini lawa, ada kereta cantik. Kereta besar dan mahal. Duit ada banyak. Cakap sahaja boleh dapat. Boleh cuti luar negara. Hati manyak senang. Macam itu King Arab Saudi.

Tapi kalau lu kerja macam raja. Itu lu macam jadi itu pengurus aaa.. Lu boleh perintah orang pergi sana, pergi sini. Belakang lu boleh marah orang sana. Marah orang sini. Lu banyak senang kerja. Tak tak susah hati punya. Tak banyak keluar peluh punya.

Tapi lu kena ingat lorr. Itu pengurus masih lagi ada boss. Dan lu makan gaji. Lu boleh marah kuli lain suka hati, tapi itu duit gaji boss bagi. Kadang-kadang gaji tak tak cukup lorr. Cukup bulan duit sudah habis.

Bila lu balik rumah lu pening kepala. Duit tak ada. Tak cukup mau makan, mau anak sekolah, mau bayar itu bil utiliti. Sekarang di rumah lu kena fikir dan kena kerja kuat lagi lorr.. Lu hidup susah macam kuli lorr...."

"Ooo... itu macam ka apek?"

"Ya lorr! Kerja macam KULI tapi hidup mesti macam KING!"

"Err.. apek. Kalau saya mau jadi KING itu tempat kerja dan king juga di rumah, apa macam?"

"Kalau itu macam haa.. Lu jadi KING KONG! Tak payah fikir-fikir, duduk dalam hutan sana lorrr...", apek itu menyeringai menampakan gigi rongaknya.



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails