‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Rabu, 6 Januari 2010

Membesar Bagai Johan

Kalau anda dibesarkan pada tahun 1970-an hingga pertengahan 80-an, tentu anda biasa mendengar tag-line di bawah ini;

"Membesar Bagai Johan"


Pengiklanan yang berkesan membuatkan emak ayah kita berebut-rebut ke kedai berdekatan untuk membeli susu jenama DUMEX yang telah menggunakan ungkapan di atas.

Rata-rata di zaman itu, kanak-kanak membesar dengan meminum susu Dumex tersebut. Bukan tidak ada pilihan lain, ada. Tetapi ia kurang terkenal dan pilihan susu tepung tidak seperti sekarang.

Bahkan di sesetengah hospital ketika itu memang menggalakkan pemberian susu gantian berbanding susu ibu. Katanya susu gantian atau tambahan lebih bagus untuk tumbesaran. Selain itu ia dapat meningkatkan sistem immunisasi kanak-kanak.

Tidak ketinggalan juga, maza telah diberikan dan dibesarkan dengan susu tepung DUMEX.

Hinggakan ke hari ini masih terniang-niang di telinga maza ungkapan penuh tag-line itu.

"Membesar bagai Johan. Minumlah susu DUMEX!"


Oleh kerana saban hari dan ketika diputarkan sari kata yang sama diwar-warkan di radio dan televisyen, akhirnya minda ibubapa mula terpengaruh.

Apa lagi, bagaikan lembu dicucuk hidung, ibubapa yang mahu melihatkan anak-anak mereka bergelar Johan; Juara dalam semua bidang akan segera menyambar susu tepung berkenanan.

Namun dicelah-celah peristiwa itu, ramai antara kanak-kanak kitaa yang tidak memperoleh susu Dumex ini. Ini berikutan kemiskinan begitu berleluasa hingga golongan tertentu sahaja yang mampu memberikan anak-anak mereka susu tepung berformula tersebut.


Pernah ketika maza kecil sedang memegang botol susu maza. Maza terlihat seorang makcik sedang membacuh susu cap junjung (isian pekat manis), yang sememangnya tidak sesuai untuk bayi menyusu. Lagi teruk pula ada dalam kalangan masyarakat kita yang terpaksa membancuh air sirap untuk bayi mereka!

Dahulu Kementerian Kesihatan pernah menyarankan ibu-ibu memberikan bayi mereka glukose. Katanya supaya anak cepat membesar, mempunyai zat yang mencukupi dan tahan lasak dari penyakit.

Maza masih ingat lagi, tin glukose itu berwarna biru. Rasanya manis-manis buah. Bergelen-gelen jugalah maza pernah meneguknya.

Hari ini, kita menemui pelbagai pilihan susu tepung berformula. Bahkan sentiasa diperkuatkan sebagai contoh HA, DHA, SA, prebiotic dan macam-macam lagi. Dari harga yang murah hinggalah harga yang termahal. Daripada susu awal lembu, kambing hinggalah ke tumbuh-tumbuhan seperti soya dan jagung.. huhuhu


Sekitar akhir 80-an, saintis telah menemui penemuan baru. Dan kerajaan pula mulai sedar bahawa susu awal ibu ialah susu yang terbaik untuk bayi-bayi. Justeru, mulai saat itu juga, kerajaan telah memperbetulkan kembali tanggapan terhadap susu badan.

Akhirnya, kampen besar-besaran susu ibu dicetuskan.

Satu kesan ketara, penggunaan susu ibu dapat menjimatkan banyak perbelanjaan ibubapa. Kesan keseluruhannya, negara dapat mengurangkan penggantungan pengimportan susu tepung berformula untuk rakyatnya.

Namun hari ini, lain pula kisahnya. Sesetengah dari kita, bukan tidak mahu memberikan susu ibu. Tetapi kekangan masa bersama bayi, pekerjaan dan kesihatan ibu menjadi faktor anak tidak disusui badan.

Namun di sebalik senario itu juga, ada yang SENGAJA tidak mahu memberikan susu ibu alasan yang konkrit. Antara alasan rapuh tersebut ialah demi gara-gara hendak menjaga badan! Entahlah weiiii....


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails