‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Rabu, 14 Oktober 2009

Fenomena Sejadah Terbang

Petang Asar ini amat tenang sekali. Begitu tenang yang tidak terperi. Hati redup bersulam damai. Cuaca tidaklah panas dan tidaklah mendung pula.

Sebelum solat Maghrib tadi, maza bentangkan sejadah. Dua sejadah dibidangkan di atas lantai di dalam bilik solat. Satu untuk maza dan satu lagi untuk isteri sebagai makmum.

Sementara menunggu azan tamat diluangkan dari menara masjid berdekatan, maza dan isteri menggambil wuduk. Kami menekuni memenuhi setiap tuntutan rukun berwuduk itu.

Selesai berwuduk kami terus ke dalam bilik solat untuk mendapatkan sejadah dan mendirikan solat di atasnya.

Sekembalinya ke bilik itu, kami dapati sejadah yang kami bentangkan tadi sudah ghaib. Tidak ada di tempat yang sepatutnya. Kami merasa cukup pelik, aneh dan ajaib!

"Mana pulak sejadah yang abang bentangkan tadi sayang?"

"Entah. Takkan tiba-tiba aje hilang. Ajaib ni!", dahi isteri maza berkerut sama.

Tidak semena-mena terdapat pantulan cahaya dari cermin muka yang berdiri di hadapan kami. Silau dan kami terkesima. Perasaan dingin mulai menguasai diri. Walaupun masih dibasahi wuduk, tetapi jernih peluh sudah mula menghening di dahi. Seram, sejuk, panas saling bergalang ganti.

Di pintu bilik itu maza terperasan kelibat. Kelibat warna hijau dan biru melimpas lalu. Kami saling berpandangan. Kami tidak pasti apakah bendanya itu. Masing-masing meneguk liur sendiri dengan mata buntang luas!

Maza memberanikan diri. Maju melangkah ke hadapan untuk memastikan apakah bendanya itu. Maza mengendap di sebalik celah pintu.

Jelas. Memang jelas kelibat berwarna yang kelihatan tadi ialah dua sejadah yang maza bentangkan. Kini ia berterbangan di serata ruang tamu yang terletak bersebelahan bilik solat ini. Melilau ke sana sini! Sekejap ia ke atas, sekejap ke bawah. Sekejap ke kanan dan sekejap ke kiri! Sekali sekala disambut hilai tawa yang meresik kalbu. Deras ke gegendang telinga!

Maza tabahkan hati sambil berkira-kira kalau dibiarkan peristiwa ini terus berlaku, alamatnya bermaharajalelalah gangguan di rumah ini. Kalau cerita ini terlepas ke pengetahuan umum, mungkin juga perkara tahyul dan kurafat menjadi buah mulut orang!

Dalam gawat melihatkan sejadah kami terbang memenuhi ruang tamu itu, maza teringatkan peristiwa Sejadah Berdiri sendiri. Ia berdiri sendiri setinggi satu meter selama beberapa jam. Sudah lebih tiga daerah melaporkan kejadian aneh yang serupa. Terkini di Pulau Pinang. Sebelum itu di Kelantan, Kedah dan Terengganu!


(Gambar: Fenomena Sejadah Berdiri Sendiri selama beberapa jam di Pulau Pinang)


"Cis! Kalau dibiarkan perkara ini berterusan, ada harapan sampai habis waktu Maghrib pun aku tak boleh solat!", rungut maza.

Lantas maza mengorak langkah untuk menyergah. Kalau-kalau makhluk itu reti bahasa agar jangan ganggu kami untuk beramal soleh dan hidup aman damai.

"Woi!! Jangan kacau kami! Kami nak solat. Pulanglah dan jangan kacau lagi. Duduk diam-diam di tempat kamu!"

Serentak itu juga isteri maza menyampuk, "Nasrun, Daniel! Dah bak sini sejadah tu. Dah cukup jangan buat main superman dengan sejadah ni. Ni kan tempat ibu dan ayah sembahyang."

Akhirnya sejadah kami itu dikembalikan oleh dua anak kami yang masing-masing berumur lima dan tiga tahun itu. Fantasi mereka menjadi superhero terbantut di situ juga. Dan sejadah terbang itu yang dijadikannya mantel hebat mereka dikembalikan.

Sebelum takbiratul ikhram diangkat, satu pesanan ringkas diberikan agar tidak diulangi merembat sejadah untuk dibuat superman lagi!


blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails