‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Sabtu, 13 Jun 2009

Keluargaku: Hari Keluarga Taha & Saliah, Part 1/3

(Gambar: Majlis Sambutan Hari Keluarga Taha & Saliah)

Jun 5- 7, 2009 - Tiga hari tersebut keluarga sebelah emak (berasal dari Muar dan Kampung Murni Jaya, Layang-layang, Johor) telah mengadakan hari keluarga. Majlis ini dikenali sebagai Sambutan Hari Keluarga Taha & Saliah.

Majlis Sambutan Hari Keluarga Taha & Saliah merupakan kali pertama diadakan setelah hampir tiga puluh tahun datuk meninggal dunia.

Tema yang terpilih kali ini ialah "Bersama Mengeratkan Silaturahim".

Kebetulan pula pada Jun 6 ialah Hari Keputeraan Yang Dipertuan Agong dan musim cuti sekolah. Jadi dapatlah ramai angota keluarga melibatkan diri. Hampir seratus lapan orang telah mengambil bahagian.

Keluarga maza hanya diwakili maza seorang diri. Manakala orang rumah terpaksa menguruskan hal ehwal perpindahannya dari Kuantan ke Kuala Lumpur. Anak-anak pula mengikuti atuk dan uwannya.

(Gambar: Antara Ahli Keluarga Yang Hadir)

Kesemua adik beradik emak, seramai sembilan orang kesemuanya, hadir sama. Tetapi ramai sepupu-sepupu ku pula tidak dapat hadir.

Ada antara mereka terlalu sibuk, tidak kurang juga alasan tak ada duit tambang (hmmm). Ada yang tidak yakin dengan aktiviti disediakan. Mereka berangapan aktiviti-aktiviti tersebut tak ubah seperti jemputan untuk makan-makan atau tidak ada apa yang istimewanya.

Hari Keluarga Taha & Saliah telah diadakan di gugusan Felda Lok Heng. Pak anjang (Ahmad bin Taha) menjadi tuan rumah.

Pengarah projek pula ialah Pak anjang dan Pak long (Idris bin Taha).




(Gambar: Pengarah Bersama Projek.
Pak Anjang (Berkerusi Roda) & Pak Long)




Tiga lokasi aktiviti telah terpilih iaitu: -
1) Dewan Orang Ramai, Felda Lok Heng Barat, Kota Tinggi, Johor.
2) Pantai Batu Layar, Kota Tinggi, Johor.
3) Rumah Pak anjang, Felda Lok Heng Timur.

Aturcara Program


Jun 5 - bermula pada petang hari untuk pendaftaran ahli keluarga di Dewan Orang Ramai. Selesai solat maghrib terus sahaja bacaan Yassin dan Tahlil.

Ahli keluarga terus datang ke sini walaupun lewat tengah malam. Kebanyakkan ahli keluarga tidur dan menginap di Dewan Orang Ramai ini, terutama yang bujang.

Bagi mereka yang keuzuran dan mempunyai bayi kecil, mereka ditempatkan di rumah Pak Anjang.

Jun 6 - Usai solat subuh berjamaah berlaku insiden yang tidak diduga. Bayi pasangan Kak Nor (anak Pak Long) dan Abang Aziz yang berusia 4-5 bulan telah meninggal dunia di rumah Pak anjang.

Bayi tersebut sebenarnya sejak lahir telah menghadapi komplikasi pelbagai penyakit. Sekurang-kurangnya empat penyakit dideritainya. Antaranya ialah terdapat dua lubang di jantung. .

Baru dua minggu sudah bayi Mohd Azhad bin Abdul Aziz dikeluarkan dari ICU. Ketika di ICU itu doktor telah menyebut bahawa Azhad sudah tidak ada harapan dan hanya kita berdoa sahajalah. Bukan doktor tidak mahu mencuba, tetapi katanya kalau dibuat sekalipun pembedahan jantung, kompilasi yang sedia ada menyebabkan peluang untuk terus hidup amat tipis.

Jika dilakukan operasi juga, ia diibaratkan doktor itu membunuh bayi tersebut. Lalu doktor pakar menyarankan agar; berkidmatlah dan belailah bayi tersebut sedaya mungkin selagi hayatnya masih dikandung badan. (sob! sob! sob!)

Namun Allah SWT memberikan kesempatan yang tidak terhingga kepada Kak Nor sekeluarga untuk bersama-sama dengan arwah, anak keempat ini, selama seminggu lagi. Hinggalah pada pagi tersebut, jam 7.00 pagi arwah pergi tanpa disedari dan disangka-sangka. Mak itam yang menyaksikan betapa Azad semakin melemah dan akhirnya putus nafas.

Pada mulanya Mak itam menyangkakan Azad mengeliat dan kembali tidur nyenyak. Tetapi sebaik terpandangkan muka Azad yang pucat kebiruan dan tangannya sejuk macam air batu, maklumlah akan dia bahawa Azad sudah tiada.

Seluruh keluarga Pak long berangkat pulang ke Felda Tunggal dan ke Hospital Kota Tinggi untuk urusan jenazah.

Untuk ketahui kesudahan program ini, sila lanjutkan browsing anda ke part 2. hehehehhe Tungguuuuu...



blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails