‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Selasa, 30 Julai 2019

GAYA MAKAN TENGAHARI ORANG MUAR

Warung Asam Pedas Nombor 10,
Tanjung Agas, Muar

"Minta nasi satu lagi." Laung seorang pelanggan.

"Nasi satu!" Sebelah sana pula memanggil. Diikuti berturut-turut pelanggan meminta itu dan ini.

Mereka benar-benar "makan" hidangan di tengahari itu. Saya pun tidak kurang juga. Saya kunyah perlahan-lahan. Mengesip setiap lauk dan kuah yang bercampur gaul dengan nasi di dalam rongga mulut.

Menu popular pilihan rakyat Muar ketika saya berada di Tanjung Agas ini ialah ikan masak asam pedas!

Pilihan saya pula ialah ikan mayung dan telur ikan masak asam pedas Muar. Manakala ulam pula ialah pucuk tenggek burung.

Jangan lupa air minuman orang Johor; sirap bandung!

Cara makan pula ialah makan berhidang dan bukannya memuatkan segala muatan ke dalam pinggan.

Sesuai dengan gerai tempat saya makan, yang tertera tag "Pilihan Jalan, Jalan Cari Makan TV3" rasa masakannya sama seperti nombor kedainya iaitu dengan bintang 10/10.

Kata orang Siam, hidangan "perfect ten (10)". Selain ikan mayong, terdapat beberapa pilihan ikan lain antarannya ikan duri, sembilang dan kembung.

 ~ammak satu kali~
Hik hik hik

blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails