Seseorang telah bersolat di dalam sebuah masjid.
Dia berasa janggal dan tidak selesa apabila di tengah-tengah safnya ada seorang
kanak-kanak. Hatinya rungsing. Katanya lagi, kehadiran kanak-kanak itu
menyebabkan saf solat tersebut terputus dan boleh membatalkan solat jemaah.
Terutamanya kanak-kanak belum bersunat tidak boleh
sebaris dengan orang dewasa. Keadaan kemaluannya yang masih menanggung najis boleh
menakung air kencing yang tidak tus dan tersimpan di situ. Orang yang bernajis
dan menanggung najis tidak sah solatnya. Begitu juga solat orang yang bersentuhan
dengan kanak-kanak tadi akan terbatal solatnya.
Disebabkan perkara-perkara di atas banyak masjid
dan surau mengasing dan menyediakan saf khusus jemaah kanak-kanak di belakang
saf akhir jemaah dewasa.
Jemaah kecil ini dibiarkan solat bersama-sama
rakan sebaya. Lain pula masalah yang timbul. Kanak-kanak sukar dikawal. Mereka bising,
bergurau, bermain hingga menjadi punca imam dan jemaah tidak khusuk. Solusinya
ada beberapa AJK masjid dan surau mengusulkan agar kanak-kanak tidak perlu
dibawa ke masjid. Antara justifikasi lain ialah kanak-kanak masih belum baligh dan
tidak dipertanggungjawabkan lagi tentang dosa dan pahala. Untuk mengukuhkan
tindakan mereka, hadis berikut diutarakan:
جَنِّبُوا مَسَاجِدَكُمْ صِبْيَانَكُمْ..
Maksudnya: Jauhkanlah
kanak-kanak dari masjid. hadis ini diriwayatkan oleh Ibn Hibban.
Walau bagaimanapun, hadis tersebut merupakan hadis daif dan tidak boleh dibuat
hujah.
Sah atau batal solat?
Dalam hal ini terdapat banyak hadis sahih yang
menggalakkan, malah menyuruh ibu bapa agar mendidik kanak-kanak bersolat secara
berjemaah.
Nabi SAW bersabda, “Perintahkanlah anak-anak kamu untuk
mendirikan solat ketika umur tujuh tahun, dan pukullah mereka (sekiranya mereka
tidak mendirikan solat) ketika umur mereka sepuluh tahun, serta pisahkanlah
tempat tidur mereka antara lelaki dan perempuan.” (HR Abu Dawud)
Hadis di atas menunjukkan tanggungjawab ibu bapa mendidik
anak-anak untuk menunaikan solat semenjak anak itu berumur tujuh tahun lagi.
Didikan yang baik ialah melalui didikan contoh dan teladan. Lantaran itu
terdapat banyak hadis sahih yang membayang, menggalak dan mengharuskan
kanak-kanak solat berjemaah dalam satu saf orang dewasa seperti hadis-hadis
berikut:-
Ibn Abbas RH
berkata: “Aku bermalam di rumah ibu
saudaraku Maimunah, pada malam itu Nabi SAW bersolat. Maka aku pun bersolat
bersamanya lalu berdiri di sebelah kirinya. Kemudian Nabi SAW memegang kepalaku
sambil menarik aku ke sebelah kanannya.” (HR al-Bukhari). Sedangkan Ibnu
Abbas ketika ini masih lagi seorang kanak-kanak.
Kata Anas bin Malik: “. . . Rasulullah SAW berdiri untuk
solat. Aku bersaf dengan seorang budak yatim di belakang Baginda SAW. Sementara
wanita tua berada di belakang kami.” (HR Bukhari). Ketika itu Anas RA masih
lagi kanak-kanak.
Pernah Rasulullah SAW memanjangkan solat beliau sewaktu
sujud, para sahabat bertanya, "Kenapa terlalu lama Engkau sujud, Ya
Rasulullah, adakah terjadi penurunan wahyu?"
Rasulullah SAW berkata, "Tidak ada turunnya wahyu.
Aku memanjangkan sujudku kerana cucuku menaiki bahuku. Aku tidak mahu
percepatkan sujudku sebelum kemahuan cucuku dipenuhi." (HR Bukahri: 6189)
Rasulullah SAW pernah menunaikan solat dengan mendukung
cucu perempuannya, Ummah.
Abu Qatadah al-Anshari RH berkata, “Aku melihat Nabi SAW
mengimami solat sambil mendukung Umamah binti Abi al-As yang juga anak
perempuan Zainab binti Rasulillah SAW. Apabila Baginda SAW rukuk diletakkannya
dan apabila bangun dari sujud Baginda SAW mengangkatnya semula.” (HR Imam
Muslim).
Kesemua hadis ini menunjukkan bahawa kanak-kanak yang
belum baligh boleh bersolat bersama-sama orang dewasa tanpa mencacatkan solat.
Jelaslah tiada saf yang khusus dibentukkan untuk kanak-kanak.
Walaupun ada sesetengah menyandarkan hujah mengasingkan
kanak-kanak daripada saf orang dewasa melalui hadis berikut:-
“Rasulullah SAW menjadikan saf orang dewasa di hadapan
kanak-kanak, dan saf kanak-kanak di belakang mereka sementara saf perempuan di
belakang kanak-kanak.” (HR Ahmad dan Abu Dawud).
Menurut Syeikh al-Albani yang merupakan ulama hadis
terkenal dan telah menulis kitab-kitab hadis yang mengasingkan antara hak dan
batil mengatakan bahawa sanad
(rangkaian perawi) hadis ini daif (lemah) kerana terdapat seorang periwayat
hadis yang lemah, namanya Syahr bin Husyab. Tambahan lagi, menjadikan saf
kanak-kanak di belakang saf orang dewasa tidak pernah didapati dalam riwayat
hadis-hadis lain kecuali hadis ini sahaja dan ianya tidak boleh dijadikan
hujah. Kata Syeikh al-Albani lagi, “Aku berpendapat tidak mengapa kanak-kanak bersolat
sekali dengan saf dewasa sekiranya terdapat kekosongan. Hadis Anas yang
bersolat bersama seorang anak yatim di belakang Rasulullah SAW menjadi hujah
dalam masalah ini.” (Tammamul Minnah, hlm. 284).
Berkenaan hujah kanak-kanak itu menanggung najis yang
sekiranya bersolat bersama dalam satu saf akan membatalkan solat dalam saf itu.
Hujah larangan terhadap kanak-kanak ini tidak dibina di atas dalil al-Quran dan
sunnah. Jawapan dalam persoalan ini sudah terjawab di dalam hadis di atas iaitu
peristiwa Hassan dan Hussein menunggangi Rasulullah SAW dan perihal Nabi SAW
mendukung Ummah yang masih kecil.
Begitu juga dengan hujah kanak-kanak belum khatan. Kanak-kanak
belum berkhatan boleh satu saf dengan
orang dewasa dan tidak membatalkan solat serta mengurangi fadhilat solat jemaah.
Hujahnya bersandarkan hadis berikut:-
Daripada Ibn Abbas katanya, “Saya datang dengan
menunggang keldai betina, pada ketika itu belum lagi baligh (hampir baligh).
Rasulullah SAW sedang bersolat dengan tidak menghadap dinding. Lalu saya
melalui di hadapan beberapa saf dan saya turun dan membiarkan keldai itu
memakan rumput. Saya masuk ke dalam saf dan seorang pun tidak membantah saya.”
Hadis Ibn Abbas ini membuktikan pada zaman itu menjadi
amalan masyarakat bahawa kanak-kanak tidak diasingkan daripada saf orang
dewasa.
Menurut Dr Wabbah Az-Zuhaili pula, najis yang berada pada
kerudung kemaluan kanak-kanak lelaki tidak bersunat itu adalah najis yang tidak
kelihatan (di bawah kulit) yang berlainan (hukumnya) daripada tahu, darah, dan
najis yang kelihatan. (Al Fiqh Al-Islami
Wa Adillatuhu: Jilid 1, hlm 576)
Perintah Rasulullah SAW terhadap ibu bapa memerintahkan
anak-anak mereka bersolat ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka bila
usia sepuluh tahun jika enggan mengerjakan solat (Hadis Abu Daud), merupakan
perintah Baginda SAW bersifat umum terhadap kanak-kanak sama ada sudah atau
belum berkhatan. Jikalau hanya kanak-kanak berkhatan sahaja dikategorikan orang
yang tidak membawa najis dan sah solatnya, sudah tentu Nabi SAW telah berkata
demikian semenjak awal. Bahkan mustahil Nabi SAW akan terlepas pandang perkara
wajib seperti ini. Jika hal ini diambil kira, maka solat kanak-kanak yang belum
khatan adalah sia-sia dan tidak sah. Bukan sekadar kanak-kanak, malahan orang
dewasa yang tidak bersunat juga tidak sah solatnya.
Imam Nawawi dalam kitab al-Majmuk mengatakan, haji orang
yang tidak berkhatan adalah sah. Ini merupakan pendapat mazhab kami (Syafie)
dan pendapat sekalian para ulama, manakala hadis Abu Burdah yang meriwayatkan
daripada Nabi SAW, “Tiada haji bagi orang yang tidak berkhatan sehinggalah dia
berkhatan” adalah hadis daif.
Jika haji orang yang berkhatan itu sah, maka solat orang
yang tidak berkhatan juga adalah sah di sisi para ulama. Hal ini sejajar dengan
apa yang diperkatakan oleh Sheikh Al-Habib Abdul Rahman bin Muhammad Ba’Alwi,
“Jika ada dalam saf sesiapa yang tiada sah solatnya seperti ada najis padanya,
atau dalam lahn (seperti tidak betul
bacaan Faatihah-nya) atau pada saf yang
di hadapan terdapat orang yang berkeadaan demikian, maka tidak luput fadilat jemaah
mereka yang berada di belakang mereka.” (Bughyah
al-Mustarsyidin).
Ada pihak menggunakan hadis berikut untuk
mengkhususkan saf untuk kanak-kanak:-
“Hendaklah mereka yang berada di belakangku ahli ahlam (baligh) dan nuha (berakal), kemudian seterusnya dan
seterusnya (juga maksud ahli ahlam dan nuha ialah mereka yang mempunyai ilmu
dan tahu hukum hakam solat berjemaah, boleh membetulkan imam sekiranya
tersilap).” (HR Muslim)
Menurut
Syeikh Soleh Ibn Utsaimin menjawab, dalil ini tidak tepat untuk dijadikan hujah
mengasingkan kanak-kanak daripada saf orang dewasa. Hal ini juga bertentangan
dengan sabda Nabi S.A.W. yang bermaksud: “Sesiapa yang mendahului orang lain
kepada sesuatu maka dia lebih berhak mendapatkannya.”
Hadis
yang diriwayatkan oleh Muslim tersebut membawa maksud galakan dan gesaan kepada
yang baligh dan berakal supaya berada di belakang Rasulullah kerana mereka
lebih faham daripada kanak-kanak. Pernyataan Nabi tersebut tidak menyatakan tegahan
seperti “jangan berada di belakangku kecuali yang baligh dan berakal”.
Sungguhpun
begitu para ulama bersetuju bahawa mereka yang sepatutnya berada di belakang
imam ialah mereka yang baligh dan berakal yang mempunyai ilmu tentang solat,
supaya sekiranya berlaku sesuatu maka orang yang berada di belakang imam tahu
apa yang perlu dilakukan. Contohnya apabila imam batal solat, makmum di
belakang imam dapat bertindak menggantikan imam mengikut kaifiat yang betul. Seperkara perlu diingat bahawa bukan hanya
kanak-kanak sahaja yang tidak sepatutnya duduk di belakang imam tetapi menjadi
kesalahan kepada orang awam dewasa yang sering berada di belakang imam malahan
berada tepat di belakang imam, sedangkan mereka kurang ilmu tentang solat
jemaah. Golongan ini tidak tahu tindakan yang perlu diambil sekiranya sesuatu
berlaku kepada imam.
Terdapat
kanak-kanak yang mempunyai kelebihan seperti menghafal al-Quran dan bagus
bacaannya mengalahkan jemaah dewasa yang ada. Perkara ini perlu dilihat secara
teliti dan dipertimbangkan agar tidak menimbulkan fitnah kepada kanak-kanak
yang mempunyai keutamaan seperti itu. Kanak-kanak sebegini yang Allah
anugerahkan kepadanya ilmu agama boleh dan harus dikehadapankan sehingga boleh
dilantik menjadi imam walaupun belum mencapai usia baligh.
Imam
Khatib al-Syarbini mengatakan, sekiranya kanak-kanak lebih afdhal (baik)
daripada orang dewasa, maka kanak-kanak itu patut dikehadapankan daripada orang
dewasa. Pendapat ini disebutkan oleh
al-Darimi (Mughni al-Muhtaj, Jilid 1,
hlm. 492).
“Amr Ibn Salamah
al-Jurmi mengimami kaumnya sedangkan umurnya ketika itu enam atau tujuh tahun.
Nabi SAW bersabda, “Yang mengimami mereka ialah yang paling baik bacaan
al-Qurannya. Ketika dibaca sabda Nabi ini, orang ramai melihat-lihat kiri dan
kanan, maka mereka mendapati tidak ada orang lain yang lebih baik bacaanya
kecuali Amr Ibn Salamah al-Jurni, kemudian beliau mengimami solat kaumnya.” (HR
Bukhari).
Malah sebahagian ulama mazhab Syafie mengharuskan
agar kanak-kanak ditempatkan antara lelaki dewasa bagi tujuan pendidikan solat
seperti dinyatakan oleh Imam Fakhrul Islam al-Mustazhiri (Hilyah al-Ulama fi Ma’rifah al-‘Ulama).
Selain itu, banyak kitab-kitab mazhab Syafie
menyatakan jika kanak-kanak mendahului orang dewasa dalam kedudukan saf, maka
kanak-kanak itu tidak harus dikeluar atau dipindahkan ke belakang. Sama seperti
apabila kanak-kanak itu telah berada pada saf pertama (selain berbetulan di
belakang imam), maka mereka berhak untuk tetap pada saf tersebut sepertimana
dinukilkan di dalam kitab al-Kifayah
karangan al-Qadhi Husein. Perkara ini
juga didokong oleh Imam Ibn Hajar al-Haitami di dalam kitab al-Fatawa al-Kubra: -
“Pendapat yang mu’tabar (paling kuat) bahawa
kanak-kanak lelaki itu apabila mereka mendahului mereka yang baligh dalam saf
yang pertama, maka mereka yang telah baligh tidak boleh mengeluarkan
kanak-kanak lelaki itu dari saf yang pertama, bersalahan dengan orang-orang
khunsa dan perempuan-perempuan; hendaklah dikeluarkan dari saf yang pertama
sebagaimana saya (Imam Ibnu Hajar) telah mengesahkan perkara ini dalam kitab
saya Syarh al-Irsyad.”
Kesimpulannya ialah kanak-kanak yang berada di
tengah-tengah saf tidak membatalkan solat atau mengurangkan pahala solat jemaah.
Sungguhpun begitu kanak-kanak belum
mumayyiz yang lincah, hendaklah dipantau, dikawal, dididik oleh ibu bapa
agar perlakuannya tidak mengganggu jemaah lain. Adab-adab masjid hendaklah
dipelihara dan ditanam dalam jiwa kanak-kanak, ibu bapa, ahli kariah dan
masyarakat. Bukan sahaja kanak-kanak
malahan remaja, dan golongan dewasa yang ligat dan lincah turut perlu dipantau
dan dinasihati agar menjaga adab ketika berada di dalam masjid.
Nukilan