‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Sabtu, 17 September 2011

Menyingkap tirai di jendala desa

Menjengah ke jendela di pagi hari dari dalam bilik

Ayam berkokok di atas dahan nangka. Embun menitis membasahi bumi. Suasana begitu dingin menyengat sendi, menyelongkar segala kehangatan tubuh. Air di kali jernih sekali. Sesekali angin dingin itu menerjah dari jendala membuahkan kesegaran, menjanjikan kelazatan alam.

Maza masih berbungkus di dalam selimut tanda sejuknya desa permai ini tidak perlukan pendingin hawa. Salah hemat sudah seperti di Soctland di musim luruh. 

Maza menjenguk dari jendala sempit itu melihat keliling. Deretan itik berlenggang membawa suku-sakatnya turun ke kolam terkedek-kedek bagaikan keretapi di benua India sana. Pohon buah-buahan; pisang, nangka, cempedak, ubi kayu, saling sulam menyulam melukiskan portrait alam. Hembusan angin sekali-sekala memuput tubuh menampar kemalasan. Ditambah pula hidung diterjang dengan haruman bunga-bungaan yang mekar subur tumbuh di dalam pasu halaman rumah. 

Semuanya indah, semuanya amat neutral sekali. Inilah kampung maza. Inilah nikmatnya kedamaian.

Jika dulu datuk dan nenek maza menunduk-nunduk apabila berjalan. Menyorok-nyorok bila melangkah. Mereka begitu berhati-hati sekali dalam segala gerak sedari subuh melangkah pergi atau malam mulai berlabuh kembali. Darurat itu amat kejam, tidak mengenal siapa diri. Leka?! Pasti telinga menjadi tuli, penampar Jepun bertalu-talu hinggap ke pipi. Leka?! Pasti soldadu Gurkha akan maki. "Pemalas!" katanya walaupun keringat sudah berbaldi.


Alhamdulilah, damai ini dibeli dengan darah dan keringat. Perit jerih perjuangan demi sesuap nasi dan kebebasan diri. Mudah-mudahan damainya hari ini mampu bertahan; nikmatnya kekal seperti lazatnya jengahan tengkuk ke jendala ini.

Cuti panjang ini maza habiskan dengan membelek kampung sendiri. Mudah-mudahan dapat menemui jati diri dan mampu menongkah badai yang merempuh di kota nanti.

Salam perjuangan kengkawan.. hehehe

Psst: pagi dingin sebegini pekena kopi o, ubi rebus cicah sambal tumis, perkhhhhh!... Dari jendala ini maza menjilat bibir sendirian, terliur! Apatah lagi melihatkan rimbunan pohon ubi kayu seolah melambai-lambai minta digali ubinya.. ahaks

Opps, angin dingin itu bertiup lagi, sejuk.. tidur dululah, susah hendak dapat suasana seperti ini di kota metropolitan seperti Kuala Lumpur.. ahaks!


blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails