‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Selasa, 9 November 2010

Pecut semahunya...

Al kisah sambungan perihal di Tasik Biru yang itu. maza telah membuat cover story tentang Tasik Biru tersebut di sini dan di sini. Buat kengkawan yang pertama kali menyinggah di sini, maza telah pergi ke Tasik Biru, Kuang, Selangor pada 31.0gos.2010.

Sebagaimana telah dijanjikan, di sini maza tepekan beberapa keping gambar-gambar kemeriahan Tasik Biru, Kudang, Kuang, Selangor ini - Sukan JETSKI!


Kebetulan ketika maza singgah di tasik ini, hari begitu baik sekali dengan limpahan cahaya matahari yang terang benderang. Cuaca juga panas terik.

Oleh itu, jika kengkawan mahu pergi ke sana pada siang hari terutama di tengahari yang cantik, silalah bawa bersama cermin mata gelap ya! Kalau tidak, mahu celik mata pun payah. Terkenyit-kenyit pula matanya. Salah hemat ada yang kena pelangkung dituduhnya gatal mengurat anak atau bini orang ... hahaha...


Kalau diperhatikan betul-betul gambar di atas, di seberang tasik sana terdapat beberapa orang sedang berkelah. Atau penonton bersila punggung di sepanjang tebing Tasik Biru.

Keadaan sekeliling tasik yang terpelihara dan tidaklah sebelukar mana, memberikan kemudahan yang sesuai untuk berkhemah dan berkelah. Terutama beristirehat di bawah pohon rendang sambil membiarkan angin menampar-nampar lembut ke tubuh yang sedang longlai.



Masa maza menonton aksi-aksi sukan tersebut, maza telah berteduh di bawah salah satu pondok di tepi jalan di Tasik Biru itu.

Seperti biasalah, tak kan duduk saja-saja di dalam pondok yang didirikan oleh peniaga di situ. Apa lagi, untuk memberikan senyuman riang kepada peniaga tersebut, maza pun memesan beberapa makanan ringan (ringan sangatlah tu, kan ... hehehe).

Kata blogger tegar Kujie, dia suka pekena ABC (air batu campur) di sini.


(Gambar: Berteduh di bawah wakaf sambil menyaksikan aksi sukan jetski)




Sungguh pun mereka menunggang jetski untuk beriadah, aspek keselamatan tidak mereka lupakan.

Mereka mengenakan jaket keselamatan dan sesetengahnya lengkap bertopi keledar. Pendek kata soal keselamatan diri dan pengunjung lain tiada kompromi. Perkara yang satu ini amatlah maza hargai, 'salute' dan 'respect'.

Lihat sahajalah gambar di bawah, seorang penunggang jetski lengkap mengenakan jaket keselamatannya.





Gambar-gambar di atas menunjukkan betapa mereka memecut jetski semaksima mungkin. Mereka tiada halangan untuk berbuat demikian.

Air tasik yang tenang dan beralun perlahan membolehkan jetski meluncur laju tanpa banyak rintangan. Di sini pemain diuji keberanian untuk menguasai skill dan menduga sejauh mana keberanian mereka.



Sekiranya anda perasan, gambar di atas berlatar belakangkan sebuah pangsapuri yang tinggi. Pangsapuri ini menyerlahkan lagi latar suasana moden dan alam semula jadi. Ia mengindahkan lagi pemandangan di tasik ini.

Tasik Biru ini merupakan bekas tinggalan lombong bijih timah semenjak zaman kolonial British yang lalu. Pernah dikatakan bahawa tasik besar ini merupakan salah satu kawasan pengeluaran utama bijih di Selangor.

Dalam keasyikan bermain, kadang-kadang kemalangan tidak dapat dielakkan. Kecoh seketika di tasik tersebut apabila salah seorang penunggang jetski terjatuh dari motornya. Mujur juga tidak ada yang melanggar beliau. Kalau tidak, tak pasal-pasal ada yang diusung ke hospital.


Beberapa peristiwa penunggang jetski tergelincir dan jatuh ke dalam tasik sempat dirakam lensa kamera maza seperti gambar di bawah. Mujur juga mereka memakai jaket keselamatan, jadinya mereka terselamat daripada lemas dan tenggelam ke dasar tasik.

Cuma maza risaukan kalau-kalau ada teman sepermainan jetski tidak sempat mengelak atau tidak perasan ada orang jatuh ke dalam tasik lalu melanggarinya, tentu air jernih tasik akan bertukar warna; bewarna merahlah pula ... * alahai ngerinya huhuhu.





Berikut ialah catatan tentang Tasik Biru di wikipedia (klik sini) :-

Tasik Biru Seri Kundang is a lake located at Seri Kundang, Rawang, Selangor. It is an ex-mining lake that used to be developed long time ago during the British period. During its olden days, the lake was used to be the biggest mining area in Rawang district, and one of the biggest in Selangor as well. It is about 25 km to the north from Kuala Lumpur.
After the colonial time, Tasik Biru is set to be a water sports and recreation centre for the local and foreign tourists. The area surrounding the lake, encompassing about 32 hectares (80 acres) would be upgraded with a recreation area and a jogging track around the lake.

History

Tasik Biru or literally means 'blue lake' is said to have the name due to its blueish colour that caused by the depth of the lake itself. Some said, the colour is greenish as well. The lake has an island at its centre, make it different as any other recreational area in Selangor. For the local folks, there is a story saying that the island is floating by itself. Most of the people believe it is just a mystic.

Activities

Tasik Biru is also a well-known recreational area among those who love water-skiing, canoeing and yachting. The lake is also famous with its status as a multipurpose area, from water activities until the film shooting site. One of the famous film that used Tasik Biru as its location was Bara, a film by Datuk Yusuf Haslam.
blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails