‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Rabu, 30 September 2009

Gempa Bumi Di Kota Damansara!

Kota Damansara, September 30, 2009 (Rabu) - Gempa bumi telah melanda pantai selatan Pulau Sumatera, Indonesia dengan kekuatan 7.9 mangnitud pada pukul 6.20 petang waktu Malaysia.

Gegaran yang kuat itu turut dirasai hingga ke Kota Damansara. Kali ini gegaran tersebut ketara dirasai di sini terutama di rumah-rumah pangsa.

Ramai jiran dan kawan-kawan maza bertempiaran lari sebaik merasai gegaran. Mereka segera menuruni anak tangga untuk menyelamatkan diri masing-masing.

Mengikut En. Hassan yang tinggal di salah sebuah pangsapuri di Kota Damansara, dia yang balik awal dari tempat kerjanya dapat merasakan gegaran kuat tersebut hingga dia terpaksa berlari dalam ketakutan.

Di kawasan yang sama juga, isteri maza tinggal bersama dua orang anak. Beliau turut merasakan lantai berbuai. Katil di bilik dirasakan bergoyangan. Tetapi beliau buat tidak peduli. Mengikut fikirannya, ia mungkin mainan perasaan. Atau lebih tepat lagi mungkin ianya halunisasi akibat dari kepalanya yang pening-pening lalat melayani karenah anak-anak kami.

Jadinya, keluarga maza terus diam di dalam rumah sambil bergurau senda tanpa mengetahui sebarang ancaman atau bahaya sedang melewati mereka.

Setakat hari ini, di kejiranan rumah maza masih belum terdengar mana-mana jiran kami tercedera atau harta benda mereka musnah. Mudah-mudahan kami semua selamat.

Di sebuah menara, di tingkat sepuluh, Bangsar. Hingga jam 7.30 malam maza masih di pejabat. Tidak merasakan sebarang keanehan. Masih terus menekuni kerja-kerja yang harus disiapkan segera. Bukan maza seorang sahaja yang tidak perasan, malah seisi pejabat itu. Termasuklah boss dan manager!

Sebenarnya sekitar jam 6.30 petang itu, maza ada terdengar orang menjerit. Tapi tak sangkakan kalaulah mereka itu kaget akibat gegaran gempa bumi yang melanda. Sangkaan maza ialah terdapat beberapa orang perempuan birah yang sedang ghairah melompat sana-sini kena usik!

Maza dan keluarga hanya tahu telah berlakunya gempa tersebut setelah membaca mukabuku (facebook) En. Hassan (kawan maza). Setelah itu, segera maza membuat rujukan. Beberapa teman dihubungi. Akhbar online mula diklik. Itu pun sesudah jam 11.00 malam.... alahai kanzzz..

Mujurlah, dan syukur amat sangat, sehingga ini keluarga maza semuanya dalam selamat. Begitu juga dengan harta benda dan pusaka terpelihara seadanya.

Maza panjatkan doa agar bencana dan malapetaka ini tidak tertimpa kepada maza, keluarga maza dan teman-teman sekalian. Termasuklah mereka di pesisiran pantai barat Malaysia dan mereka yang berada berdekatan dengan pusat gempa itu, iaitu di Pulau Sumatera juga pada keseluruhan rantau ini! ameeennn....


blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails