‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Isnin, 6 Julai 2009

Gaji Besar Tanggungjawab Besar

Merujuk ayat di dalam cerita "Spiderman" mengatakan, "a great job comes with a great responsibility".

Hari ini maza nak kongsikan kisah seorang sahabat karib maza. Namun 3R (Response, Relaks and Respect) dari anda amat dialu-alukan.

Cetera Bermula...

Malam tadi maza ditelefonni oleh seorang kawan lama, Mohamad Bin Abdul Hamid namanya. Dia sudah stabil dan kerja di Penang.

Baru-baru ini syarikat beliau menawarkan VSS (Pemberhentian Sukarela Berbayar). Melihatkan kegawatan tersebut, beliau telah memohon kerja baru.

Kali ini tempat kerja tersebut berhampiran dengan rumah ibunya sendiri.

Hasil permohonannya itu, Mohamad ditawarkan kerja tersebut dengan gaji yang cukup lumayan. Berkali-kali ganda. Dari bergaji empat angka kepada lima angka.

Setelah berfikir semasak-masaknya, akhirnya Mohamad menolak jawatan tersebut.

Jelas Mohamad kepada maza bahawa syarikat itu ialah syarikat tempatan. Tetapi ia mempunyai jaringan rankaian hubungan dengan Vietnam. Hasil rangkaian itu juga telah membentuk beberapa buah rangkaian perniagaan lain.

Sungguh pun ada jaminan dari syarikat baru yang Mohamad tidak akan dipindahkan ke Vietnam, lambat laun Mohamad merasakan dia akan terpaksa juga meninggalkan tanah air ini.

Tetapi itu bukanlah masalah sebenarnya!

Walaupun dibayar upah lima angka sebulan, dia lebih selesa memilih untuk terus bekerja di tempat sekarang. Di kilang sedia ada.

Hari ini beliau juga ialah seorang Pegawai Senior, Jabatan Sumber Manusia.

Kata Mohamad lagi, "hidup dan nyawaku seolah-olah telah dibeli oleh syarikat yang baru dengan gaji yang hebat itu. Upah lima angka bermakna tanggungjawab aku jadi cukup besar! Sampai malam pun belum tentu boleh tidur lena. Mungkin lagi teruk tidur isteri dan anak-anak akan terganggu. Sebab bapanya tidak ada sentiasa di rumah. Masa untuk keluarga pun akan berlalu bergitu sahaja. Apatah lagi utk merawat ibu yang semakin tua dan uzur!"


Untuk rekod bapanya baru meninggal 6 bulan yang lalu. Jadi Mohamad menyampaikan lagi bahawa biarlah dapat gaji empat angka itu. Asalkan ada masa untuk keluarga, ada masa untuk ketenangan jiwa, ada masa beribadah, berkelah dan bersosial bersama kawan-kawan. Hidup ini terlalu singkat. Lantaran itu, hidup ini perlu dinikmati sebaik-baiknya!

Mohamad bin Abdul Hamid sekali lagi mengusulkan persoalan betapa pentingnya rasa syukur ... (Alhamdulillah) ... ke atas setiap detik dan kesempatan yang dianugerahkan oleh Tuhan. Juga rezeki yang didatangkan kepada kita. Setiap dari kita ada bahagiannya, soalnya bilakah dan bagaimanakah kita harus zahirkan rasa syukur itu dengan apa yang dikurniakan tadi! (?)

Mohamad sempat berpesan lagi, janganlah sampai kita menjualkan ~nyawa, harga diri dan iman ~ dan digalang-gantikan dengan emas, perak dan kemewahan melimpah ruah. Kerana ianya bersifat sementara.

Pendek kata, setiap emas dan perak yang diterima, semakin besar jumlah direzekikan, semakin besar pulalah tanggungjawabnya...

Namun bagi sesiapa yang mampu dan merasakan boleh meneruskan perjuangan, teruskanlah. Sebabnya setiap besarnya wang emas dan perak diterima itu disertakan sekali besar juga pahala! (bersedekah, zakat, menolong orang susah dengan membangunkan ekonomi ummah dan sebagainya.



Pinggan ayan:

apabila sampai masanya, RM bukan lagi menjadi tuntutan hidup, tetapi nikmat dan kebebasan itulah yang ditanggih.

Lalu menjadikan hidup untuk dinikmati. Bukan lagi menjadi hamba kepada ideologi materlisme.. huhuhu .. tapi bilakah masa itu akan sampai kepada kita? Atau sempatkah zaman itu kita lalui?! hmm



blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails