‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Sabtu, 30 Mei 2009

Layang-layang: Terbanglah Tinggi




Mei 30, 2009 (Sabtu) - Hari ini kami sekeluarga bersantai. Kuda silver ditambat di bawah rumah. Si Silver direhatkan untuk dua minggu setelah ber- equestrian ke luar kawasan selama berminggu-minggu yang lalu.

Sebaik melalui sebuah padang di kawasan taman perumahan, kelihatan kelibat peniaga layang-layang sedang memperagakan barangannya.

Angin petang yang redup dan nyaman menolak-nolak layang-layang itu ke angkasa raya. Seolah-olah melambai-lambai kami yang lalu lalang di jalan tersebut.

Sementelah itu si anak dan ibu mulalah rasa teruja. Meronta-ronta hendak bermain layang-layang.

Sebaik mempakirkan kenderaan, terus sahaja mereka terjun dan memilih layang-layang kegemaran masing-masing.

Untung layang-layang yang menjadi 'gamaman mata' dua anak maza itu ialah layang-layang yang bersaiz kecil. Kebetulan pula mereka mengemari watak Siperdeman yang juga terpapar di layang-layang itu.

Jadi, jimatlah duit kami untuk menghiburkan hati mereka. Kalau tidak, jika salah perkiraan, ada harapan dua buah layang-layang yang mahal harganya menjadi tuntutan si anak.

(Gambar: Terus Mencuba dan Mencuba Agar Tidak Menjadi Seperti Layang-layang Terputus Talinya)

Kala itulah nantinya sinema pertarungan antara ayah dan anak akan berlaku. Tawar menawar dan pujuk memujuk agar si anak mengikut keputusan wallet dan kata-kata ayahnya menjadi drama swasta di tepi padang!

Sebaik layang-layang di tangan, segera mereka menuju ke padang dan cuba menaikannya.

Petang nyaman di padang awam itu mengalu-alukan ramai orang datang bersama layang-layang masing-masing. Anak-anak kecil keriangan berlari sana sini. Petang ini diperindahkan lagi dengan kelibat ungas-ungas yang bermigrasi melintasi kami.

Oleh kerana anak-anak maza masih belum 'mumayyiz' jadi panduan dan tunjuk ajar dari ayah dan ibu diperlukan.

Puas mencuba beratus kali namun layang-layang kami masih gagal dinaikkan ke ruang atmosfera. Penat sudah berlari, berjalan, menggulung, menarik, melepas benangnya tetapi masih gagal.


(Gambar: Layang-layang Tinggi Melangit)

Akhirnya anak-anak menjadi bosan. Lalu mereka memilih untuk bermain buaian pula di taman permainan yang ada di situ.

Sebenarnya angin ketika itu tiba-tiba berubah arah. Angin bertukar berhembus perlahan. Adakalanya ia menghilang begitu sahaja.

Hanya beberapa buah layang-layang antara ratusan di situ berjaya dinaikkan. Rasanya mereka tentunya mempunyai skill yang tinggi. Atau nasib memang menyebelahi mereka.

Hilang anak-anak yang hendak main, sekarang si ibu dan ayah pula yang geram lalu terus mengerjakan layang-layang tersebut! Kiranya ayah satu dan ibu satu layang-layang. hehehehe

Ah! pedulikan sejuta pasang mata yang menikam dua pasang merpati sejoli ini yang sedaya upaya cuba menaikan layang-layang anak-anaknya itu! huhuhuhu

Akhirnya dengan pengalaman lampau dan kemahiran paling berharga, si ibu telah berjaya menaikan layang-layangnya. (memang orang kampung betullah dia nie. Uhuk! Jelesnya den.. huhuhu).




(Gambar: Kejayaan Menaikkan Layang-Layang Di Kala Deruan Angin Melemah Sesuatu Yang Amat Memuaskan)



Si ayah pulak, ahak! Malu betul, sampai nak masuk maghrib masih terkulat-kulat tidak berjaya menaikkan walau sebuah layang-layang pun. huhuhuhu




Pinggan ayan: sekali-sekala beriadah secara ini dapat menyihatkan badan disamping mengeratkan erti kasih kekeluargaan! Erk! Lagipun elok juga mengulangkaji skill-skill masa kita kanak-kanak dulu. Perasaan seronok dapat menaikan layang-layang masih tidak ubah ketika zaman kanak-kanak! wakakakaka



blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails