‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Rabu, 9 Mac 2016

KEROPOK ROTA DAN BERKAYUH BASIKAL PULANG SEKOLAH


Sewaktu maza di alam persekolahan, maza berkayuh basikal ke simpang Jalan Temiggol untuk pergi sekolah. Dari situ maza akan menaiki bas, sama ada bas awam (bas Mersing Omnibus) atau bas sekolah (Bas Sekolah Tan atau Bas Sekolah Bukit Cantik)

Basikal saya berwarna biru dan ber'handle' tengkok panjang. Sama modelnya seperti basikal kepunyaan Rohaiza Minhat (gadis pujaan kampung masa itulah, cerita budak itu sila klik link ini: Kenangan Lalu Bersama 'Budak Itu', hik hik).

Rohaiza Minhat yang itu.
Dulu-dulu belakang cerita ek. huh! Hahaha
Tengahari pulang dari sekolah pasti singgah di Kedai Jantan. Taukeh rumah kedai ini ialah akak Jamintan Sahran.

Ketika itu Julia Sabri masih anak dara sunti. Ah, bukan si anak dara sunti ini yang hendak saya nostalgiakan, tetapi kisah jajan Rota.

Harga sebungkus kecil Rota ketika itu (tahun 1990-1992) hanyalah RM0.20. Pergi ke sekolah hanya berbekalkan RM1.00. Tambang sekolah dengan bas awam RM0.30, dengan bas sekolah pula RM0.20. Biasanya di tangan akan berbaki RM0.40. Apabila sudah berusia remaja begini, jarang benar saya makan di kantin. Puasa dan berjimat begitulah lagaknya (hik hik).

Sambil mengayuh basikal maza mengunyah jajan (otak) udang ini (hahaha). Mujur juga otak maza tidak berubah menjadi sebati seperti otak udang (bidalan orang dahulu 'otak udang' merujuk kepada orang yang tidak cerdik).

Sebelah tangan kiri memegang handle dan bungkusan Rota, manakala sebelah kanan pula menyeluk bungkusan itu untuk disuap ke mulut. Adakalanya maza tidak memegang pun handle dan terus berkayuh. Maza menggunakan skill keseimbangan badan untuk mengemudi basikal. Sambil mengunyah, sambil berkayuh perlahan-lahan hingga sampai ke rumah.

Sengaja maza berkayuh perlahan. Bukan hanya hendak menikmati kelazatan keropok tersebut, tetapi hendak mengelak dan menghabiskan jajan itu agar adik maza bernama Ali yang berusia 5 - 7 tahun tidak mengendeng dan mengecek jajan.

Oh, ini rahsia besar yang maza simpan kejap selama ini. Tolong jangan bocorkan  di hadapan adik-adik saya. Syhhh...

nukilan lantun-lantun
ammak satu kali
 
blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails