‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Isnin, 29 Januari 2018

PERKHEMAHAN DI PORT DICKSON (SIRI KEDUA)



Pada Januari 21, 2018, Maza anak beranak ke Port Dickson. Biasanya di Port Dickson (PD) Maza dan anak beranak sekadar berkelah serta bermandi manda. Kali ini kami membuat keputusan untuk berkhemah pula. (klik sini untuk SIRI PERTAMA)

Setelah diduga dengan hujan lebat pada sebelah malamnya dan Maza sekadar tidur-tidur ayam, Maza bangkit awal. Setelah Subuh mula berarak lalu, Maza mula mengambil angin di tepi pantai itu dalam keadaan sejuk.

Maza pikul kamera yang gitu-gitu dan merakamkan detik-detik pemandangan di sekitar tempat Maza berkhemah. Sudah lama Maza tidak memukul kamera untuk mengambil gambar pemandangan. Selain sibuk dengan tugasan hakiki, kemajuan teknologi komunikasi dan kemajuan telefon bimbit, menyebabkan kamera DSLR itu tersadai di dinding (hik hik).

Kesempatan berkhemah di Port Dickson kali ini Maza enggan lepaskan memotret keindahan alam (entah chantek entah kan tidak gambar maza itu, kanzzz?).



Paling riang di pantai ialah anak-anak dan mereka yang sedang bercinta. Yang berumur kenalah jadi tukang jaga bag dan barang-barang (hahaha).




Malang sungguh, saat membina istana, tiba-tiba tayar lori pancit dan tergolek pula. Mujur kemalangan ini tidak melibatkan sebarang nyawa (hik hik).


 Ada juga di sini yang membawa periuk belangga dan kebasahan kerana ditinggalkan di luar khemah pada malam tadi. Maza teka mereka masak maggi (hahaha).

Semasa Maza remaja dan menjadi ahli pengakap, perkhemahan seperti ini biasanya lauk atau makanan yang akan menjadi hidangan lumrah lagi istimewa adalah mee segera. Maggi menjadi pilihan utama selain sardin. Nostalgia sungguh, kan?



Ada juga yang membawa kerusi sendiri sambil menikmati keindahan pantai Port Dickson.




Sebahagian paya bakau yang masih terdapat di pantai Port Dickson ini. Inipun sudah gondol dan tinggal sejemput sana sini. 


Kawasan perkhemahan Maza itu berhampiran dengan pengkalan mendarat ikan nelayan tempatan. Banyak perahu dan bot di sini mencantikan lagi pemandangan.

Secara keseluruhannya kawasan ini bersih dan selesa untuk beriadah.


Jadi, sekiranya anda ingin ke Port Dickson dan memilih perkhemahan maka pilihlah tempat yang bersesuaian. Sesetengah tempat ada menyediakan pelbagai kemudahan seperti tandas beroperasi 24 jam dan 8 jam. Sesetegah tempat ada menyediakan lampu limpah jalan.

Jika keselesaan menjadi pilihan, maka tempat perkhemahan berbayar di pantai Teluk Kemang, Port Dickson adalah bersesuaian. Jika memilih ala-ala 'adventure', maka pilihlah di Batu 5 atau Batu 4, Port Dickson. Selamat bersantai kengkawan!

Pinggan ayan

blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails