‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Jumaat, 5 Januari 2018

WANITA ADALAH FITNAH TERBESAR AKHIR ZAMAN


Rasulullah SAW bersabda: “Tidak ada suatu fitnah (bencana) yang lebih besar bahayanya dan lebih bermaharajalela selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain daripada fitnah yang berpunca daripada kaum wanita.” (H.R. Bukhari, Muslim, Imam Ahmad, Tirmidzi)

Fitnah wanita dikatakan kerana wanita mampu melalaikan apabila tidak menjaga syariat islam. Contohnya, berpakaian tidak menutup aurat, menggoda lelaki kepada zina dan banyak lagi. Wanita menjadi fitnah jika wanita tidak menjaga maruah dan agama.

Firman Allah, "Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya ialah manusia dan batu... (at tahrim, 66:6)

Bahkan Al Quran dengan jelas menerangkan tentang fitrah lelaki adalah tertarik dengan perempuan. Bahkan wanita itulah punca fitnah terbesar selain daripada akhir:-
2) anak pinak
3) harta kekayaan
4) kenderaan
5) kebun/ladang tanaman.

Firman Allah SWT:-

"Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman..." (Ali Imraan: 14)

Justeru, berhati-hati dengan perempuan, waema dengan emak kita sendiri. Tinggikan darjat mereka dengan kita pelihara diri sebaik-baiknya dengan menjaga iman dan akhlak. Berakhlak dan bersyariat mengikut akidah dan ajaran Nabi Muhammad SAW.


Wallahualam
blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails