‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Rabu, 21 Februari 2018

TAMAN REKREASI KAMPUNG TEMIGOL, KAHANG


Cuti Tahun Baru Cina 2018 kali ini Maza dan anak beranak menghabiskan masa bersama-sama keluarga tercinta di kampung halaman sahaja.

Kami beriadah di Taman Rekreasi Kampung Temigol, Kampung Sri Lukut, Kahang, Johor.

Maza pernah menulis Taman Rekreasi Kampung Temigol, Kg. Sri Lukut, Kahang ini pada tahun 2010 (klik sini: Taman Rekreasi Kampung Temigol)

Jambatan dengan penhadang biru yang kemudiannya menjadi gelaran JB
Taman Rekreasi Kampung Temigol mempunyai nama jolokan JB atau Jambatan Biru bersempena nama penghadang jambatan itu yang diwarnakan biru. Sebetulnya keadaan Taman Rekreasi Kampung Temigol, di Kampung Sri Lukut, Kahang telah mengalami beberapa perubahan ketara. 

Perubahan yang dialami Taman Rekreasi Kg Temigol ini antaranya ialah terdapatnya hakisan akibat banjir atau hujan belarutan. Beberapa pokok asal yang besar ada yang tumbang dan merintangi Sungai Temigol. 

Aliran Sungai Temigol yang tenang. Anak-anak riang-ria beriadah. 



Sungguhpun begitu, kayu yang menimpa Sungai Temigol itu telah dibersihkan oleh penduduk kampung dan JKKK Kg Sri Lukut. 

Kawasan Taman Rekreasi Kg Temigol ini tidak hanya tertumpu kepada JB sahaja. Pengembaraan kali ini Maza bawakan anda sedikit keluar dari kawasan JB tetapi masih lagi dalam lingkaran Sungai Temigol berhampiran Taman Rekreasi Temigol, Kg Sri Lukut, Kahang. 

Bermain pasir di tepi pantai sungai

Ada yang berkeyakinan, pasir sungai ini boleh digunakan sebagai medium kebersihan dan kecantikan



Lokasinya bersebelahan rumah arwah Haji Abu Bustani. Seorang anak watan (Siti Mariam binti Abu Bakar) telah mengambil inisiatif mahu memajukan kebun sawitnya yang bersempadanan dengan Sungai Temigol. 

Antara pondok atau wakaf yang terdapat di sini. Plug elektrik sudah tersedia, cuma bekalan elektrik belum ada lagi
Maza difahamkan bahawa beliau mahu membina sebuah taman mini rekreasi dengan membina pondok kecil (wakaf) dan beberapa kemudahan lain seperti tandas, bekalan elektrik dan pejabat pentadbiran kawasan riadah tersebut. 

Selain itu, beliau merancang untuk menyediakan tapak perkhemahan. Kawasan riadah yang diterokainya ini akan diberikan nama khas dan sejumlah yuran penyewaan kemudahan di situ akan dikenakan. 

Acara membakar atau memanggang sebagai pelengkap kepada aktiviti perkelahan.



Mengikut kata Siti Aisyah binti Abu Bakar, kakaknya merancang untuk melengkapkan taman riadah itu dalam tahun ini juga (2018)

Jadi, selepas ini bolehlah kita beramai-ramai beriadah dan berkhemah di pinggir Hutan Simpan Lenggong. Pastinya akan memberikan pengalaman yang berbeza dan indah apabila menyertai ecotorism atau eko-pelancongan di Kg. Sri Lukut, Kahang, Kluang, Johor.

Pekena air kelapa selepas berendam dan berkubang, Awesome!



Maza dan keluarga sempat meninjau perkembangan projek beliau dan mendoakan agar usahanya itu berjaya. Sementelah lagi, usaha murni beliau ini dapat mengembangkan sosio-ekonomi setempat selain membangunkan serta memelihara alam sekitar.

Nukilan lantun-lantun:



blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails