‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Rabu, 31 Disember 2014

SEDEKAH BARANG LUSUH & BURUK


Disember 2014 - negara kita sekali lagi menghadapi dugaan yang hebat. Banjir menenggelamkan hampir keseluruhan negeri Kelantan. Pantai timur dilanda bah besar. Musibah ini menjadikan Kota Bahru, Kuala Krai, Gua Musang, Temerloh lumpuh keseluruhannya. Malah hospital Kota Bahru turut tenggelam hingga menyebabkan mereka yang mengalami masalah kesihatan kritikal terpaksa berpindah randah bersama tong oksigen dan menghadapi situasi sangat getir. 

Sesuai dengan semangat rakyat Malaysia yang sememangnya amat perihatin, 1Malaysia digerakkan bagi membantu mangsa-manga banjir. Berlambak-lambaklah sukarelawan dan tabung-tabung bencana dibentukkan. Hal ini juga melibatkan pusat-pusat pengumpulan barangan untuk disedekah dan diedar kepada mangsa. 

Namun dalam usaha-usaha murni tersebut berlaku juga "calar" yang kurang enak. Rungutan berkumandangan di sana sini. Termasuklah perihal mengambil kesempatan, "menangguk di air keruh".

Ada juga rungutan sukarelawan terhadap penderma yang menghulurkan barangan lusuh dan tidak boleh dipakai di pusat-pusat pengumpulan dan edaran kepada mangsa. Antara barangan yang diterima mereka ialah pakaian lusuh, buruk, tidak lengkap, koyak rabak dan sebagainya.

Sebaliknya, jika itu sahaja yang para penderma ada (pakaian lusuh, buruk, beg usang, kertas surat khabar, buku lama, buku koyak rabak, botol) dan mereka mahu menyumbangkan sedayanya, malah ikhlas. Adakah kita yang menjadi sukarelawan ini layak menempelak mereka dan menuduh mereka tidak ikhlas, menjadikan tempat itu pembuangan sampah atau pelupusan barangan tidak terpakai? Apakah dek kerana menjadi sukarelawan maka darjat kita lebih tinggi?

Sebaliknya, bersangka baiklah sebelum pahala kita bertukar riak, sombong atau bongkak.

Jika baju atau pakaian tidak lengkap seperti baju kurung dengan kain tidak ada, "seluar dalam" tidak disertakan sama, coli terpakai, langsir tidak sedondon; maka pakaian tersebut masih juga boleh digunakan waema dijadikan pengelap kaki sekalipun. Ada bahagian pakaian-pakaian sebegitu, digunakan untuk keperluan tertentu, seperti dibuat pakaian basahan atau harian di rumah. Paling tidak dibuat lap lantai yang berlumpur di pusat-pusat banjir atau di rumah-rumah yang dilanda musibah.

Manakan mungkin pakaian yang elok-elok, kain cantik-cantik, tudung mengerlip mahu dibuat pengelap lantai berlumpur, bukan? Maka dengan kain baju dan beg usang itulah diguna dan dinisbah ke tempat yang sesuai. Ini juga diperkira modal dan kebajikan untuk kebersihan dan kebaikan, terutama pasca banjir yang memerlukan peralatan dan tenaga untuk mengurusinya.

Kata orang Jerman, "be creative, less complaint". Sama-sama kita lakukan dengan ikhlas.

Di tempat pusat pengumpulan maza, kami juga ada menerima buku lusuh dan surat khabar lama selain pakaian tersebut. Namun kami memanfaatkannya dengan bersangka baik dan bakal menggunakannya untuk perkara-perkara yang bersesuaian dengannya, seperti mengalas makanan, tempat duduk, membersihkan atau mengelap meja dan sebagainya.

~Sukarelawan dan mangsa: Perlu bersyukur dan ikhlas kerana lubuk keredhaan serta pahala itu makamnya letaknya di situ.~

Nukilan lantun-lantun:
 


blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails