‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Ahad, 27 Disember 2020

SG TEMIGGOL HIDUP INI BUKAN SEKADAR HIDUP

Sg. Temiggol: merendam kaki melempias lelah

"Kalau hidup sekadar cari makan, lembu dan kambing pun demikian juga. Cukup makan, bahagia. Lepas tu, tunggu sahajalah penyembelih datang." Jais berfalsafah. Jais sedang menyapu di Taman Rekreasi Sg Temiggol. 
Jais bukanlah orang sebarangan sebenarnya. Dia menjalankan tiga pekerjaan dalam satu hari. Subuh hari dia membersihkan taman ini. Sebagai kakitangan JPS (Jabatan Pengairan dan Sungai), dia memantau pula aliran sungai dan tali air di kampung. Sebelah petang dia menjaja 'air batu kisar' (ice blended).

Semuanya dilakukan untuk upaya membahagiakan keluarga kecilnya. Dia perlu membesarkan dua anak kecil sendirian. 

Sebagai duda, bantuan apalah sangat yang boleh diterima olehnya. Jauh berbeza dengan janda. Ramai yang mudah merasa simpati. 

Beristirahat di Sg Temiggol

Bagi Jais, kalau mahu menikah lagi, dialah yang perlu berhabis harta dan wang ringgit. Dia perlu meminang, bukan macam anak dara atau janda, tunggu sahaja pinangan.

Masyarakat pun satu hal. Usianya sudah semakin meninggi, kudratnya bukan banyak lagi. Pun begitu ada yang kejam yang menuduhnya, kalau dia hendak berkahwin lagi mudah sahaja, berbanding dengan orang bujang, anak dara dan janda. 

Sg. Temiggol: Abu Muaz (5 thn), menyelongkar masa depan

Betullah pengalaman melayari bahtera pernikahan itu telah ada. Namun pengisian itu lebih penting. Kalau isi rung pun kontang, dia tak sanggup 'pisang berbuah dua kali'. 

Ya, pengisian ini bukan sekadar untuk makan dan tidur tetapi 'penghidupan'. 

Sg Temiggol: antara gerai dan penjaja

Penghidupan itulah kemajuan dan pembangunan. Sama ada dari segi ekonomi, siasah dan kehidupan kendiri. Hidup bermaksud ada pergerakan. Pergerakan kehidupan dari titik A ke titik B dan seterusnya. Kalau mati, sudah tentu dari semua segi menjadi pegun. Hanya menantikan untuk dihisab dan dihukum. 

Berenang di Sg Temiggol

Berkelah, berkhemah dan beriadah di Sg Temiggol

Kalau berat hendak membantu supaya dia kahwin lain, maka tolonglah kerana hendak membantunya membesarkan anak-anak. Membesarkan anak-anak pada zaman sekarang 'pukulannya' lain macam. 

I love Sg Temiggol

Datanglah ke Taman Rekreasi Sg Temiggol. Saya juga seperti Jais, sedang meningkatkan upaya membina penghidupan dan cari makan. Kami menawarkan pelbagai kemudahan dan keperluan kepada para pengunjung. 

Taman Rekreasi Sg Temiggol

Dengan berkunjung di sini, paling tidak tuan² mendapat salah satu daripada tiga kenikmatan. Pertama: beristirahat dan beriadah berunsurkan alam buana. 

Pertama; beristirahat dan beriadah berunsurkan alam buana. 

Kedua; memperoleh dan menikmati produk-produk kampung seperti samosa, char kuiteaw, roti bedung dan teh ais terangkat.

Sg Temiggol: Haziq di sisi gerai menjual mainan dan pelampung

Ketiga; membantu (amal jariah) kepada ekonomi penduduk desa selain dapat meningkatkan keharmonian sosial dan melastarikan alam. Sebagai contoh berenang² di dalam sungai dengan pelampung/boya, bermain pistol air, bajak, lori, bola, kereta mainan, berkhemah yang kesemuanya boleh didapatkan di gerai saya dan penjaja di sini. 

 Lokasi:-  
𝗧𝗔𝗠𝗔𝗡 𝗥𝗘𝗞𝗥𝗘𝗔𝗦𝗜 𝗦𝗚 𝗧𝗘𝗠𝗜𝗚𝗚𝗢𝗟, 
Kg Sri Lukut, 86700 Kahang, Johor.


Nukilan 
hik hik ammak satu kali

blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails