‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Isnin, 27 September 2010

Bukannya Sarip Dol: Ada Sirap Ada Raya


(Gambar: Sirap Bunga Raya, bukannya Sarip Dol si Kampung Dusun)

Bila raya sahaja kita tidak jauh dari sirap. Kalau tak ada sirap rasanya macam tak cukup sahaja raya ini. Semacam kekurangan gitew.

Dari kecil lagi kalau pergi beraya mana-mana di kampung maza yang kebamboom itu, kebanyakkan rumah atau setiap rumah pasti akan hidangkan sirap. Sampailah kini sudah dewasa (dewasa sangatlah tu kan - ahaks!), sirap tak lekang dijadikan hidangan hari raya.

Sirap sudah sebati dan senonim dengan sambutan Hari Raya Aidilfitri gitew. Di tempat anda seperti di India, Pakistan, Uzbekistan, U.K, Vietnam, Banting, Bentung, U.S, malah di Pasenteran Bandung bagaimana pula?


(Gambar: Meriah begitu terasa dengan pelita buluh berderetan di halaman rumah di sekitar kampung. Best! Best! Best! Kat London dan Scotland tak der ni. Err.. ini kisah hari raya bukannya deepavali ya kengkawan ... hehehe)

Barangkali tak keterlaluan jikalau maza katakan, "tak ada sirap tak hari raya, tak hari raya katau tak ada sirap" ... hehehe

Sebenarnya maza masih bermood raya dan rasanya kengkawan pun begitu juga. Badan berasa letih beraya di sana sini. Tetapi hati TETAP berbunga gembira 'kembang pagi' sambil menggosok-gosok perut nan satu dan bersyair:-

'gendang gendut tali kecapi
kenyang perut senang hati'

Segala letih, kepenatan dan senak perut tak terasa bila terkenangkan senyuman, ramah mesra tuan rumah dan nilai silaturahim yang dihulurkan.

Kata orang kalau tak ambil peluang hari raya ini dengan berkunjungan dan minta maaf bilalah lagi, kanzzz? hehehe.

Selain itu antara nikmat berkunjung pada hari raya ialah dapat menjimatkan duit belanja sebulan ini. Terutama setelah berabis pada hujung Ramadhan dan awal Syawal yang lalu.


(Gambar: Rumah kampung di Tanah Datar, Gadong, Kota, Rembau, Negeri Sembilan, Malaysia)

Apa-apa hal pun dalam kita beraya ini hendaklah kita menjaga mata, telinga dan mulut juga. Biarlah kita beraya dalam terhormat. Budi bahasa dijaga disamping penampilan yang mulia gitew. Kita mesti sentiasa dahulukan Tuhan dan Rasul daripada kehendak peribadi yang berbentuk nafsu.

Belum terlambat rasanya hendak mengucapkan selamat hari raya kepada mereka yang baru raya setelah berpuasa sunat enam hari Syawal. Tahniah, anda memang seorang superb. Hanya Allah SWT sahajalah yang layak membalas di atas segala amal ibadah itu.

Nabi kata, puasa sunat di enam hari bulan Syawal ibarat berpuasa satu tahun.

Kengkawan (termasuklah tuan tanah kedaung blog ini) bila lagi hendak berpuasa sunat enam hari di bulan Syawal ini ek? Tahun depan belum tahu dapat lagi wei ... hehehe...

blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails