‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Selasa, 5 April 2011

5 maut gara-gara bantahan Al Quran dibakar

Entry kali ini ada kaitannya dengan entry Tengkorak Emas bertajuk "Al Quran dan Kita"

*********

5 maut bantah al-Quran dibakar

2011/04/03
Tujuh kakitangan asing PBB turut terbunuh diserang penunjuk perasaan

KANDAHAR (Afganistan): Lima orang terbunuh dalam tunjuk perasaan ganas di sini semalam membantah tindakan membakar naskhah al-Quran oleh seorang paderi Amerika Syarikat, sehari selepas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengalami serangan terburuk terhadap kehadirannya di Afghanistan yang membunuh tujuh kakitangan asingnya.
(....)
 Beribu-ribu penunjuk perasaan membanjiri jalan raya di Mazar-i-Sharif, utara Afghanistan selepas solat Jumaat kelmarin dan berarak ke pejabat PBB.
Mereka membakar sebahagian daripada bangunan pejabat itu dan memanjat temboknya untuk merobohkan menara pengawal.
Leher mangsa warga asing yang maut dikelar, kata PBB dalam satu kenyataan.
Empat pengawal dari Nepal maut ketika cuba menghalang penunjuk perasaan menyerang pejabat PBB itu, manakala seorang masing-masing warga Norway, Sweden dan Romania juga terbunuh.

Seramai lima penunjuk perasaan turut terbunuh, manakala ramai lagi cedera ketika cuba merampas senjata daripada pengawal PBB.

“Adalah menjadi hak kami untuk membuat demonstrasi kerana mereka membakar al-Quran tetapi saya tidak hadir untuk membunuh orang,” kata seorang penunjuk perasaan Habeebullah, 20 yang cedera di kaki.

Penunjuk perasaan itu meletus berikutan tindakan seorang paderi membakar beberapa naskhah al-Quran di sebuah gereja di Florida.

Sementara itu di Kandahar (Pakistan), lima orang terbunuh semalam dalam demonstrasi berterusan membantah pembakaran al-Quran.

Tunjuk perasaan itu bermula di tengah-tengah bandar selatan ini sebelum merebak ke lokasi lain dengan berlaku pertempuran dengan pasukan polis.

Selain yang maut 45 orang turut cedera apabila penunjuk perasaan dari pinggir bandar memasuki pusat bandar. –  (sumber: Berita Harian: April 3, 2011)

 *******
IRONI 

Tindak balas sepontan maza ialah marah terhadap tindakan bodoh oleh paderi dari Florida itu. Memang banganglah. Dan sekarang rasakan bantahan yang diterima.
Tapi malangnya bantahan itu berlaku di Afganistan di tanah jajahan Amerika dan Pakistan bukan di bumi Amerika sendiri di depan mata Paderi 'bangang' Terry Jone itu.

BERSIKAP RASIONAL

Sungguh pun begitu kita harus berfikiran rasional agar tidak terbawa-bawa dengan api amarah yang disulami oleh hasutan syaitan. Menahan sabar dan bertindak secara berhemah dapat menumpaskan segala kejahatan yang ada dalam peristiwa keji ini.

Al Quran bukan diamnya dalam naskah dan untuk dipamerkan atau dibaca semata-mata.... al Quran letaknya di kalbu yang paling suci. Kalbu yang gelap sudah tentulah tidak dapat menerima kehadiran Al Quran...

Jadinya, walaupun dibakarnya Al Quran yang ditulis dalam kitab itu beribu-ribu kali, tetapi yang dibakar itu hanyalah suhuf-suhuf, lembaran-lembaran atau naskah-naskah sahaja. 

Hakikatnya Al Quran itu ialah ayat-ayat suci dari Tuhan bawaan Nabi Muhammad Rasulullah SAW yang perlu kita hafal, amal, zikir dan yakini... yang dengannyalah kita bawa sampai ke liang lahat. Dan tatkala itulah apabila soalan malaikat Mungkar dan Nangkir tentang "SIAPA IMAM KAMU?" maka segala amalan, bacaan dan hafalan dari ayat-ayat suci Al Quran inilah yang akan berguna.. bukannya sebuah kitab yang terdiri daripada lembaran kertas dan tulisan itu yang sudah barangpasti akan ditinggalkan di luar kubur!

Lantaran itu, kita semua harus suburkan Al Quran di dalam hati.... waema kitab itu dibakar berjuta-juta kali pun kita akan dapat tenangkan diri. Yang dibakarnya itu hanyalah kitab, walahal Al Quran bukanlaha sahaja berbentuk fizikal seperti kitab-kitab biasa dilihat itu. Hakikatnya Al Quran itu hadir sedari azali lagi dalam bentuk spiritual yang diwarisi dari mulut ke mulut, hati ke hati! Dan bukannya seperti hamparan batu bersurat turun dari syurga seperti kitab-kitab sebelumnya! Musnahnya kitab-kitab itu maka hilanglah segala-galanya... hilanglah pedoman.

Al Quran lebih mulia daripada hanya berbentuk sebuah barisan tulisan di dalam kitab untuk dipamerkan atau bahan bacaan semata-mata. 

Justeru, kalaulah Al Quran sentiasa subur di hati, ianya tidak akan sama-sekali akan terhapus, malah tempatnya jauh lebih mulia; bersama-sama dengan orang beriman yang sejati!

SARANAN

Mari kita jadi hafiz... dgn demikian we could preserve al Quran eternally dan ia berbetulan pula dengan firman Allah SWT:

"Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan al-Quran, dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya" (Surah al-Hijr: 9)


Oleh itu kita harus bertenang dan jangan terikut-ikutkan baran. Memang kita terasa sakit melihatkan kelakuan biadab itu, tetapi kita perlu tahu dan sedar diam letaknya hakikat sebuah Al Quran yang dengan itu sama-samalah kita protect & preserved Al Quran.

Jika kita tidak laksanakan hak-hak al Quran (baca, hafal, dan amal) seolah-olah kita tidak ubah atau menyokong seperti tindakan paderi 'bangan' itu yang 'membakar' al Quran. Iaitu memusnahkannya dari muka bumi dengan tidak mengambil peduli atas sebarang inisiatif untuk meneruskan dan mewarisi al Quran melalui jalan hak - baca, hafaz dan amal. Bahkan khayal mengamalkan fasik dan melakukan maksiat! 

Nauzubillah min zalik...

(opss.. minta maaf jika ia sukar difahami.. ayat berbelit2 dan melantun2 dari maza... hahaha.. kira macam tasauf dan usuludin gak ler.. ppsst sekadar cebisan ilmu maza yg tak tinggi mana pun.... tinggi lagi ilmu Tuhan... huhuhu) 

Uiks ... sekali lagi maza baca entry yang maza tulis, maza pulak naik takut sebabnya maza sendiri pun banyak melakukan dosa.... astaghfrullahal azimmm).. taubat maksiat, taubat maksiat.. huhuhu


blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails