‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Isnin, 28 Februari 2011

Dressar merawat dari kaki...

Anak saudara maza, Uda, bercita-cita mahu menjadi peniaga hebat. Setiap kali berjumpa dengannya tak putus-putus dia bercerita tentang cita-citanya mahu memiliki perniagaannya sendiri.

Berlainan pula dengan ibu Uda, Milah. Milah adalah kakak maza mahukan anak-anaknya bekerja dengan kerajaan. Katanya ia lebih terjamin. Malah Milah tidak mahu anak-anaknya susah sepertinya, menjadi kuli di kebun estate, membuka ladang dan sekarang bergelar peneroka Felda.

Setelah tamat sekolah, Uda pun berkhidmat sebagai Pembantu Pegawai Perubatan (AMO) atau orang kampung panggil 'Dressar' di hospital swasta.

Genap tiga tahun dia berkhidmat di hospital itu, tiba-tiba kegawatan melanda. Hospital swasta tersebut memberi pilihan kepada para pekerjanya untuk berhenti di bawah skim VSS.

Mengenangkan nasihat dan harapan Milah, Uda tidak jadi berhenti kerjanya. Oleh kerana ekonomi makin sesak dan ramai pesakit beralih ke hospital kerajaan dan ada yang tidak mampu membayar bil rawatan, maka jumlah pendapatan hospital swasta tersebut merundum teruk. Akhirnya, pihak pentadbiran hospital terpaksa memotong gaji kakitangannya.

Lantaran tindakan penjimatan tersebut telah menjejaskan pendapatan isi rumah Uda. Sedangkan Uda baru menikah dan mempunyai anak seorang.

Namun Uda tidak mudah melatah atau mengadu-domba. Di sebalik liku-liku tersebut, Uda nampak ada sebuah peluang untuknya. Ya peluang untuk terus maju dan menambahkan pendapatan keluarganya itu.

Uda telah bertemu maza dan memohon bantuan maza. Uda mengatakan dia mahu meminjam wang sebanyak RM200 sahaja untuk dibuat modal permulaan perniagaan. Maza menggaru kepala tanda kurang percaya, dengan jumlah modal sebesar RM200 itu, apalah perniagaan yang boleh dilakukannya.

"Uda, pakcik bukanlah senang sangat tapi setakat RM200 ni pakcik boleh bantu Uda. Buatlah sebaiknya. Ambil ajelah duit ini sebagai tanda bantuan dan sedekah dari pakcik," maza merasa sungguh belas kepadanya yang datang dengan kusut masai tetapi penuh semangat untuk berniaga.

"Tidak Pakcik. Saya akan bayar balik duit Pakcik ini. Saya pasti bayar!" tegas Uda.

Uda pun memulakan perniagaan kecil-kecilannya. Dari menjual nasi lemak, kuih karipap, mee goreng kepada menjual basikal, motosikal, kereta dan rumah. Habis semua dia jual sampai maza sendiri pun tak tahu yang mana satu bisnes terasnya. Pendek kata pantang ada peluang buat duit, Uda akan jual kesemuanya. Tidak terkecuali dia juga pernah tercebur di dalam dunia 'MLM' dan 'Direct Selling'.

Dua tahun kemudia dia kembali bertemu maza. Kali ini dengan penuh bergaya seperti usahawan berjaya. Anak muda ini sudah berubah penampilannya sama sekali. Segak!

"Ini duit pakcik yang pakcik berikan tempoh hari. Duit RM300 ini pula saya berikan kepada pakcik sebagai tanda terima kasih di atas pelaburan pakcik dalam bisnes saya selama ini." Uda tersenyum bangga sambil menghulurkan dua cek bernilai RM200 dan RM300.

"Alhamdulilah. Terima kasih Uda. Pakcik macam tak percaya kau boleh berjaya sejauh ini. Dan tak sangka kau boleh berjaya menjadi seorang peniaga hebat."

"Semuanya ketentuan Allah SWT yang mengurniakan rezeki kepada hamba-hambanya pakcik. Kalau kita tak berputus asa dan berusaha terus berusaha, kita akan berjaya. Lagipun sebenarnya saya baru menapak. Penampilan dan gaya harus dijaga bila kita menjadi orang businessman."

"Wah! Semakin hebat kau. Sekarang ni pakcik ingat nak cari duit tambahanlah. Bukan apa, mana tahu lepas ni pakcik nak buat bisnes sendiri pula. Dari dulu sebenarnya pakcik pun minat berniaga. Eh! Apa bisnes kau sekarang ni?"

"Oh! Elok juga tu pakcik. Kebetulan saya memang mencari pengedar. Sekarang ni saya buat bisnes 'Foot Patch'.

Foot Patch ini berfungsi untuk mengeluarkan sisa toksid di dalam badan melalui rumusan herba yang ditampal di tapak kaki.

Cara menggunakannya cukup mudah. Hanya tampalkan koyok tersebut di tapak kaki dan dibiarkan tanpa menggerakkan kaki dengan aktif selama 8 jam. Seeloknya selepas tampal koyok Foot Patch ini, kita pakai stokin. Elok dilakukan ketika hendak tidur malam.

Keesokkan paginya kita tanggalkan koyok tersebut. Jika toksid banyak di dalam tubuh, koyok yang putih itu akan bertukar menjadi hitam. Lakukan tiga hingga empat hari berturut-turut. Kemudian disulam dengan dua kali seminggu.

Foot Patch ini dapat membantu kita untuk:-
  1. pengedaran darah dan metabolisma
  2. mengaktifkan sel dan memperbaiki fungsi penting organ dalaman
  3. melegakan keletihan
  4. merehatkan otot, tendon dan menghapuskan kelembapan yang kurang menyenangkan, memulihkan sari pati cecair tubuh dan menguatkan buah pinggang
  5. tidur yang lena
  6. menguatkan daya tahan penyakit
Golongan yang patut menggunakannya ialah;-
  1. pengguna kosmetik
  2. perut buncit / obesiti
  3. kemurungan
  4. perokok
  5. bekerja yang memerlukan berdiri terlalu lama
  6. mereka yang berhadapan dengan tekanan mental tinggi akibat kerja.
Jadinya, dalam satu kotak terdapat 20 helai koyok dan harga jualannya pula ialah RM25.00/kotak.

Pendek kata satu koyok = RM1.25/helai sahaja. Ia amat berpatutan dan sungguh jimat jika berbanding dengan masalah kita hadapi." Terang Uda kepada maza.

Dari itu maza ingin beritahu pada kengkawan yang best-best itu, jika ada sesiapa berminat mahukan produk hebat ini bolehlah hubungi maza dengan meninggalkan komen atau email kepada maza (mazaaida@yahoo.com).


"Haaa ... mari! Mari! Mari!... mari rapat, rapat, rapat. Jangan sampai terlambat!"


Hahaha ... jangan marah aaaa, mau cari makan sehhh....*senyum kelat


blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails