‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Sabtu, 16 Oktober 2010

Nasib Crocs & Inspira

(Gambar: Selipar / sandal jenama Crocs)

Kisah kasut Crocs dipelagiat dan ciplak bulat-bulat sudah sekian lama kedengaran. Pernah tangkapan besar-besaran ke atas pengedar barangan tiruan Crocs berlaku di Sg. Buloh.

Sebuah gudang dan van yang sarat dengan kasut jenama tersebut ditahan oleh pihak penguatkuasa.

Itu kisah penjual dan peniruan barangan yang menghadapi risiko tinggi menentang undang-undang ciptaan manusia.

Bagi pengguna dan pengemar kasut ini, mempunyai alkisah berbeza-beza. Pada pengemar barangan authentic dan pentingkan status, pastinya berita penangkapan ini satu kegembiraan.

Sebaliknya pada mereka yang kurang berkemampuan dan inginkan gaya yang kononnya selaras dengan peredaran fasyen, tentunya sikap mereka bercampur-baur.

Ada antara mereka yang berkeinginan amat sangat barangan separa mewah ini, mereka sanggup mengetepikan ketulinan barangan tersebut. Yang menjadi keutamaan ialah 'GAYA' dengan barangan "BERJENAMA'! Ciplak, tiruan atau 'rebadge engineering' itu jatuh nombor yang ke berdozen untuk dipertimbangkan.

Syahdan di sebuah industri yang lain pula, sesetengah pengeluar terpaksa menggunakan kaedah 'smart-partnership' dengan menggadai sesuatu untuk kepentingan 'survival' dan strategi akan datang. Lantaran itu, 'keoriginalan produk' dan keunikannya sanggup diketepikan lalu menggunakan 'moulding' (acuan) yang serupa dengan syarikat rundingannya.

(Gambar: Selipar / sandal jenama Crocs @ Pantai Lanun, Penyabung)

Lantaran itu kata Pak Mat, tidak hairanlah jika model Proton Inspira melakukan perkara yang hampir sama. Kaedah rundingan bersama pengeluar Mitshubisi Lancer dilakukan demi strategi mendatang untuk kelangsungan hidup Proton sendiri.

Bukan Proton sahaja melakukan kaedah tersebut. Sebelum ini, atau lebih tepat lagi akhir-akhir ini, terdapat bahkan dari jenama yang terkenal juga pernah melakukan perkara yang sama. Jadinya, di dalam industri automobil perkara 'smart-partnership' atau 'strategic alliance' sudah menjadi lumrah. Apatah lagi perihal 'rebadge engineering' yang sekadar mengubah beberapa peratus dan proses akhirnya mengopek, mengubah dan menampal kembali kepada jenama kereta sendiri.

Pak Mat juga menerangkan inilah masanya bagi rakyat kita yang mahukan kereta Mitshubisi Lancer yang mahal & ekslusif itu, berpeluang untuk memiliki model yang hampir sama; iaitu melalui Proton Inspira pada harga rendah dan berpatutan.

(Gambar: Crocs & jeans di tepi Pantai Lanun, Penyabung, Mersing)

"Bagi mereka yang pentingkan gaya dan 'performance' kereta, inilah masanya! Dengan membeli Inspira sebenarnya kita menyokong Proton, pengeluar kereta nasional, untuk teruskan usaha bangkit kembali dalam di pentas automobil serantau. Lagipun Proton dibina atas duit rakyat negara ini. Kita perlu 'menjaga' proton," jelas Pak Mat ghairah berbaur bangga.

"Sebenarnya Proton harus keluarkan kereta bercirikan nasional dan berbentuk tersendiri. Bukannya dengan 'membuang dan menampal lambang' kemudian dijadikan kereta nasional. Proton sudah hilang arah dengan menggadaikan maruah! Kita perlu menjaga Proton, kerana Proton wang laburan rakyat dan lambang maruah negara," tegas Pak Rosli.

Dua senario ini memberitahu kita tanggapan sesetengah rakyat yang berbelah bagi. Sesetengahnya mahu bertoleransi dan sesetengahnya memikirkan identiti. Namun yang pastinya niat mereka baik-baik belaka.

Cuma maza berharap pakatlah baik-baik. Janganlah berbalah sampai berbunuhan dan berpatah arang. Dalam strategi perniagaan macam-macam boleh berlaku.


blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails