‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Isnin, 25 Julai 2011

Izinkan Aku Berzina...

Sarang burung ditinggalkan sepi
Ada seorang soleh yang sangat patuh kepada perintah agamanya. Dia sentiasa menjaga diri dariapda segala rupa maksiat dan keburukan.

Sehinggalah pada suatu malam terlintas di dalam hatinya hendak berzina dengan seorang wanita jelitawan disebabkan pesona dari wanita tersebut.

Kebetulan pada waktu itu di sampingnya ada sebuah pelita yang baru saja dinyalakan untuk menerangi rumah orang soleh itu.

Maka dia pun menajamkan pandangannya ke arah liang-liuk api pelita tersebut. Dia mengecilkan anak matanya, dia memandang tepat ke arah nyalaan api di atas sumbu itu.

Kemudian pemuda soleh itu pun berbisik ke hatinya: “Engkau mengajak aku kepada perbuatan terkutuk dengan wanita itu?! Baiklah! Aku akan letakkan jariku ini di atas sumbu pelita yang menyala itu. Kiranya ia tahan akan panasnya, nescaya aku akan turutkan kemahuanmu itu.”

Maka pemuda soleh itu pun meletakkan jarinya di atas sumbu pelita. Kemudian dia cuba menahan diri daripada kepanasan, sehingga dia merasakan seolah-olah nyawanya hampir tercabut kerana tidak tahan akan haba kepanasan yang dideritainya itu.

Lalu segeralah dia berteriak: “Wahai jiwa, tahniahlah engkau! Rupanya engkau tidak tahan. Ini baru daripada kepanasan api dunia, engkau sudah tidak tertahan. Pada hal api dunia ini telah disejukkan oleh Allah SWT sebanyak 70 kali ganda agar manusia boleh bertentangan dengannya lalu mendapat manfaat daripadanya. Kalau hanya menghadap api dunia ini engkau sudah tidak tahan, apatah lagi untuk menghadapi api neraka, yang panasnya 70 kali ganda lebih dahsyat daripada api dunia ini.”

Lalu orang soleh itu pun berpaling daripada niatnya yang mahu berzina tadi. Sejak hari itu hatinya tidak pernah diganggu oleh lintasan buruk tersebut.


Selamat hari Isnin ya kengkawan.... Hari yang indah tapi mood suram-suram gitew. uhuk!


blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails