‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Khamis, 25 Mac 2010

Perkhidmatan Kerajaan Yang Paling Cemerlang?


(Gambar: Kad lawatan Hospital Putrajaya)

Dua hari lepas, darling terima SMS kaji selidik dari MAMPU. MAMPU ialah Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan. Ia ditubuhkan di bawah Jabatan Perdana Menteri.

Soalan kaji selidik itu berbunyi lebih kurang begini: Pada pendapat anda, yang mana satukah perkhidmatan kerajaan yang paling cemerlang?

a. Lembaga Hasil Dalam Negeri
b. JPJ
b. MIDA
c. Hospital Putrajaya
d. Kastam
e. Immigresen

Sambil menggaru kepala, darling meminta pendapat bernas maza. Lagi pun memang jarang sangat-sangat darling berurusan dengan mana-mana jabatan di atas.

Kalau ada urusan dengan mereka, maza jugalah orang yang terpaksa mengadap pegawai-pegawai tersebut.

Lalu maza memberikan jawapan yang ringkas sahaja iaitu pilihan C. Hospital Putrajaya.

Maza memilih C disebabkan kesemua jabatan di atas ada sangkut paut dengan caj, saman, denda, dan lesen. Pendek kata semuanya ada kaitan dengan urusan RM! Jika kita sebagai pengguna atau pelanggan jabatan tersebut, jawabnya ada yang kena bayar RM yang kebanyakkanya berjumlah wang besar!

Sebaliknya Hospital Putrajaya ialah sebuah perkhidmatan kerajaan kepada rakyat yang tulen (pendapat seposen maza aje heheheh).

Sebabnya kalau kita sakit, kita pergi hospital untuk mendapatkan rawatan. Misi-misi (nurse) pun boleh tahan lawa dan sentiasa bersedia merawat pesakitnya. Kita akan dilayan dengan baik.

Senyuman para doktor pakar sudah mampu mengurangkan penderitaan yang dialami.

Berbeza jika senyuman manis itu datangnya daripada pegawai-pegawai dari jabatan lain seperti Immigresen, Kastam, LHDN. Senyuman mereka seolah-olah membawa 'makna besar berbaur hitam!' hehehehe... (tapi kalau mereka tak senyum, dikatakan tidak mesra rakyat! pula huhuhu)

Tambahan pula di Hospital Putrajaya, pesakit dikenakan bayaran perkhidmatan yang paling minima. Contohnya kalau berjumpa klinik pakar, untuk warga negara, dikenakan caj RM5.00 sahaja. Ubat-ubatan percuma.

Jika dibedah sekali pun, kosnya jauh lebih murah daripada hospital swasta!

Persekitaran yang baik, fasiliti yang canggih, senyuman mesra kakitangannya; dapat menyuburkan suasana kondusif kepada pelanggan! Lantaran itu maza memilih C. Hospital Purajaya.

Jadi, apa pula pilihan anda? Yang mana satu jabatan kerajaan telah memberikan perkhidmatan cemerlang kepada rakyat? hehehhehehe




blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails