‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Rabu, 12 Ogos 2009

Pak Mat & Produktiviti

Sambil menghirup kopi panas dan menghayunkan kaki yang terjuntai di atas pangkin di bawah pokok cempedak. Sesekali angin semilir datang menampar muka. Dan sekali sekala angin bayu layu menyikat rerambut dan jambang Pak Mat.

Mata hitam Pak Mat bundar. Dia memandang tepat ke tanah luas terbentang. Saujana mata memandang. Hijau di sana-sini berselang-selikan kilauan libasan cahaya matahari akibat pantulan jaluran air bersatu kelibat matahari.



(Ilustrasi: Bakti disemai, budi dituai - ehsan en. Google)

Batas-batas sawah tersusun rapi. Ada yang lurus ada yang bengkang bengkok. Air dari taliair mengalir lemah. Sejuk kalau direndamkan kaki ke dalamnya. Terasa nyaman hingga menyentak ke umbun-umbun kepala.

Pak Mat di temani teman lamanya Azhan. Semalam baru sahaja mereka selesai kerja-kerja "mengubah padi' - dari tapak semai ke petak-petak sawah. Di kampung Kahang ini mereka masih menggunakan kaedah tradisi. Kuku kambing alat yang begitu berkesan membantu pesawah melunaskan segala kerja-kerja itu.

"Dah berapa orang anak kau Mat?"

"Hmm .. baru lapan." Pak Mat mengalih pandangan ke Azhan sambil menyuakan kuih kuaci ke mulut.

"Eh! Ramai juga anak kau, iya Mat."

Dengan selamba dan tanpa berfikir panjang, Pak Mat menjawab, "Apa guna berbini lawa tapi tak produktif. Buat rugi aje 'tanah sawah'. Tak dicucuk tanam dengan optima! Tak beroperasi secara kapasiti penuh."

" ... ", Azhan menggaru kepala tanda tidak mengerti.

"Masa lawalah kita guna betul-betul. Masa lawalah ada banyak selera. Takkan ler yang kerepot tu baru kita terbuka berselera. Hmm ... Takkan lah nak tunggu dah tak lawa, dah kendur sana sini baru nak berkira-kira produktif. Masa tu menyesal pun tak guna. Apa kata orang tu, mengurat punyalah payah, duit hantaran punyalah beribu tapi produktiviti .. hmm?!". Pak Mat mengangkat kedua belah tangannya sambil memutar-mutarkan pergelangan tangan, berbolak-balik tanda 'tiada'.


Pinggan ayan - Jangan takut untuk bersalin melahirkan anak ramai. Banyak pahalanya itu. hehhehe


blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails