‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Khamis, 6 Ogos 2009

Murka saban masa, Dari Pagi membawa ke Petang

Diriwayatkan daripada Nabi SAW baginda bersabda; Rasulullah SAW telah bersabda yang maksudnya: “Empat kalangan yang waktu pagi mereka dimurkai Allah dan pada waktu petangnya juga dimurkai Allah.” Abu Hurairah bertanya: “Siapakah mereka itu wahai Rasulullah?” Jawab baginda: “Orang lelaki yang berlagak seperti wanita, kaum wanita yang berlagak seperti lelaki. Orang yang bersetubuh dengan binatang dan orang yang melakukan hubungan sejenis (homoseks dan lesbian).” (H.R. At Tabrani & Baihaqi)

Di sini kita boleh senaraikan secara ringkas empat golongan tersebut.

1. Lelaki yang berlagak seperti wanita
2. Wanita yang berlagak seperti lelaki
3. Bersetubuh dengan haiwan
4. Hubungan sejenis.

Tiga perkara di atas iaitu:-

1. lelaki yang berlagak seperti wanita
2. Bersetubuh dengan haiwan
3. Hubungan sejenis,

Ia amat jelas difahami. Perbuatan mungkar itu dapat dikesani dan difahami oleh sesiapa pun jua.

Apa yang menjadi kerisauan maza ialah tentang yang satu ini iaitu wanita berlagak seperti lelaki.

Perkara wanita berlagak seperti lelaki acapkali terlepas pandang. Malah ada antara mereka terang-terangan menyerupai lelaki; baik dari segi pakaian, kelakuan dan ketatasusilaan. Adakalanya kita sendiri keliru sama ada si polan itu perempuan atau lelaki.

Malangnya hari ini terdapat sesetengah masyarakat kita atau diri kita sendiri mendiamkan diri! Mereka tidak mengendahkan perihallaku tersebut. Mungkin masing-masing telah tertanam sikap 'indivilistik', atau lebih tepat lagi; aku-aku, engkau-engkau. Atau barangkali kefahaman tetang 'jaga tepi kain orang' sudah salah dimengertikan, lalu dianggap terlalu negatif!

Hari ini seolah-olah kita boleh menerima wanita berakhlak dan bertabiat seperti itu. Walhal, di dalam Islam batasan antara lelaki dan wanita itu harus jelas dan diperjelaskan melalui akhlak dan perbuatan. Iaitu melalui kata, perbuatan, sikap dan akhlak.

Ini kerana kedua genda tersebut mempunyi fungsi dan agenda tersendiri untuk melayari bahtera bahagia, iaitu kebahagian yang ditagih oleh insan.

Hari ini dua garisa pemisah itu semakin kabur. Apatah lagi seruan-seruan suara lantang 'Penyamaan Hak Gender" mengambil banyak tempat di fikiran sosial sekarang. Bahkan ada antara perbuatan yang melampaui batasan agama kononnya demi "kesamarataan hak gender".

Sedar atau tidak, hampir di mana-mana sahaja kita dapat melihat wanita menyerupai lelaki. Lihat sahajalah di sekeliling anda. Pasti dengan mudah anda akan ketemukan. Baik di pejabat, pasaraya, taman, perkarangan masjid dan surau, majlis-majlis kenduri kendara, parti bahkan sejenak di luar rumah sekali pun.

Seumpama wanita yang memakai seluar ketat dan jalan terkangkang-kangkang seperti lelaki. Bersuara kasar dan berjalan mendonggakkan dagunya. Berpakaian seperti lelaki. Itu belum lagi termasuk kategori berpakaian tetapi berbogel!

“Sesungguhnya telah dikurniakan berbagai-bagai nikmat bagimu. Engkau tidak akan lapar di dalamnya (syurga itu) dan tidak akan BERTELANJANG” (Al Quran, Taha : 118)

Hmm! Di dalam syurga pun Allah SWT menjaga aurat manusia. Mereka tidak bertelanjangan. Syurga yang indah itu digambarkan sedemikian rupa. Tetapi kenapa kita tidak mahu menjejaki manusia-manusia yang di dalam syurga itu. Walhal di syurga penuh dengan kesenangan.

Tetapi sebaliknya kita yang hdiup di dunia ini masih lagi sombong. Bahkan berani menempah seksa baik di dunia mahupun di akhirat. Iaitu berpakaian lelaki menyerupai wanita, dan wanita yang menyerupai lelaki malah berpakaian tapi bogel!

Lantaran itu, maza menyeru kepada kaum muslimin dan muslimat, awasilah tingkah laku, pakaian dan penampilan kita agar tidak menyerupai apa yang dilarang itu.

Begitu juga halnya, anak-anak gadis kita seharusnya dilatih semenjak kecil untuk memakai pakaian yang sempurna. Pakaian wanita yang soleh bukan berpakaian menyerupai lelaki; seperti berseluar ketat, senteng, baju sendat, rambut pendek menyerupai lelaki dan sebagainya!

Kita perlu perbetulkan dan berikan perhatian perkara ini agar masing-masing tidak tergolong dalam kalangan mereka yang dimurkai oleh Tuhan!

Mudah-mudahan kita menjadi ibubapa, anak dan masyarakat yang soleh dan terhindar dari kemurkaan Allah SWT yang berpanjangan dari PAGI hingga ke PETANG!



blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails