‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Jumaat, 19 Jun 2009

La Nina..

Semalam maza pergi ke klinik. Di sana maza perhatikan ramai pesakit. Masing-masing mengadu sakit tekak, batuk, selsema dan demam.

Sambil menantikan giliran maza mendapatkan rawatan doktor tersebut, maza sempat berbual dengan beberapa orang pesakit di situ.

"Semenjak dua menjak ini jerebu makin menjadi-jadi. Hai untunglah klinik. Ketika inilah ramai orang berpusu-pusu kat sini. Saya dah dua hari kena selsema dan batuk", adu maza.




(Gambar: Brickfields Berjerebu)


"Kat TV pun dah cakap. Musim-musim macam ni terpaksalah kita duduk rumah lebih banyak. Kalau nak keluar pun dah kena pakai penutup mulut. Kalau tidak, mudah kena semput", Che Mat pula menyampuk.

Nina gadis genit mula mencurahkan pendapatnya, "Tapikan. Mengikut kajian saya lah. Saya ada cara untuk mengelakkan dari terkena selsema, sakit tekak dan batuk-batuk. Confirm kita akan selamat dan tak perlukan topeng penutup mulut."

"Eh! Macam mana tu?", maza mencelah dan beberapa orang lain mula memberikan perhatian kepada Nina.

Nina gadis berumur sembilan belas tahun mempunyai keazaaman dan daya imaginasi yang tinggi. Dia baru sahaja mengikuti kursus di salah sebuah IPT tempatan.

"Kita gunakan sistem biologi kita sendiri. Jadi tidak perlu membazir mengeluarkan duit untuk perlindungan daripada jerebu El Nino.", jelas Nina sambil memerhatikan mata-mata yang banyak di sekeliling sedang menikam kepadanya.

"Begini. Oleh kerana fungsi bulu hidung menapis habuk dan debu dari memasuki paru-paru, jadi saya cadangkan kita bela bulu hidung bagi panjang. Lagi panjang lagi bagus. Lagi efektif penapisannya. Dari itu habuk dan segala debu akan tertapis di hidung aje. Kita akan terselamat dari terkena batuk dan selsema. ... Orang lelaki pula, elok disimpan misai tebal sebagai extra protection! ... Apa macam, ok tak idea Nina?", Nina menyergai menampakkan gigi dan gusinya.

"Laaa Nina... Apa lah cadangan ko ni.. huhuhu. Laa Nina sungguh!!", masing-masing yang terpegun tadi mula beralih arah dan menarik muka berlalu ke tempat masing-masing.


Pinggan ayan: bila direnungkan semula, ada betul juga kata si Nina itu. Tapi entahlah. Apa kata kawan-kawan pula. hmmm


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails