‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Jumaat, 21 Mei 2010

Taubat masuk Melayu dengan lapan tahun dipenjara

Mei 21, 2010 (Jumaat) - Berita Harian memaparkan perihal seorang majikan bernama Hau Yuan Tyng (janda) telah mendera pembantu rumah Indonesianya, Siti Hajar Sadli.

Siti Hajar telah didera dengan menggunakan air panas, seterika dan tukul besi. Perbuatan ganas tersebut telah dibalas dengan jatuhan hukuman lapan tahun penjara oleh Mahkamah Sekysen Kuala Lumpur.

Jurugambar sempat merakamkan wajah-wajah mereka.


Serentak itu juga maza terfikir, apakah muslihat si majikan itu berbaju kurung dan memakai tudung? Menampilkan lagak seperti seorang gadis budiman!

"Ayo-ayo! Ini betul-betul taubat masuk Melayukah (Muslim)? Atau taubat masuk Melayu juga tapi itu geleng kepala (tidak mahu dan melarikan diri dari Islam)", kata mamak di restoran tempat maza bersarapan.

Pak Aji cuba menduga, "Alahai, macam kes 'tahu-buat'. Bukan taubat betul-betul pun."

Bagi maza pula dia hanya mahu melindungi wajahnya daripada dirakamkan oleh jurugambar. Atau barangkali cubaannya merayu belas kasihan di hadapan hakim di dalam kamar mahkamah sebelum hukuman dijatuhkan. Kata orang, lakonan itu biar betul real punya.

"Agaknya dia nak lindung dari pancaran matahari. Ultra unggu kan merbahaya!," sampuk Kojek dengan muka selamba tidak bersalahnya.

Mungkin mahu menyorokkan wajah harimaunya yang kini cacat disebabkan kena lapan tahun penjara. Juga mahu menghapuskan persepsi bahawa dia seorang wanita jahat dengan menampilkan wajah wanita solehah!

"Elleh! Saja dia nak ambil kesempatan dan memanupulasi keadaan. Lama-lama orang hilang kepercayaan dengan perempuan yang pakai macam tu!" terjah Hamid yang entah dari mana datangnya.

"Ah! Apa nak kisah. Ramai sekarang manusia bertopeng-topeng" Mat Kulup melontarkan pandangannya.

Semua terdiam. Maza membayar makanan tadi lalu meninggalkan kaunter itu dengan pelbagai tafisran sendat di benak.


blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails