‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Rabu, 25 Januari 2023

FENOMENA INDAH SEPERTI TAMAN SYURGA: TAMAN REKREASI SUNGAI TEMIGGOL

 Januari 25, 2023 (Rabu), Taman Rekreasi Sungai Temiggol, Kg. Sri Lukut, Kahang, Johor - musim tengkujuh kini bersambung dengan Tahun Baharu Cina. Sejak dua hari lalu hujan lebat menimpa bumi Kg. Sri Lukut. Kejap-kejap lebat, ada masanya menjadi reda. 

Bah di Taman Rekreasi Sg Temiggol
Taman Rekreasi Sungai Temiggol: Air jernih melimpahi Taman Rekreasi Sg. Temiggol

Keadaan cuaca sebegini menyebabkan sesetengah kawasan rendah dinaiki air. Sehingga catatan ini dilakukan, Pusat Pemindahan Sementara (PPS) Becana Banjir tidak lagi dibuka di sini. 

Air sungai mula penuh dan ada beberapa kawasan sudahpun melimpah. Tidak terkecuali di Taman Rekreasi Sg Temiggol yang dikelilingi oleh tiga sumber air iaitu Sungai Temiggol, tali air pengairan sawah Kahang dan Sungai Mengkarung. 

Taman Rekreasi Sungai Temiggol: Fenomena Alam Musim Tengkujuh

Limpahan air dari hutan dan bukit sekitar telah mengakibatkan fenomena indah ini. Kawasan sekitar Taman Rekreasi Sungai Temiggol digenangi air jernih sehingga boleh menampakkan anak-anak ikan berkeliaran. Sesekali terlihat kelibat ikan-ikan sungai yang bersaiz sederhana dan besar.

Taman Rekreasi Sungai Temiggol: Antara Lokasi Penemuan Ikan Tapah

Seputar tahun 1988, di kawasan ini berlaku tragedi ikan tapah. Ketika itu musim tengkujuh. Ikan-ikan tapah yang pelbagai saiz dan besar-besar belaka telah berenang dan memasuki kawasan hutan simpan kekal ini. Zaman itu Taman Rekreasi Sungai Temiggol belum dinaiktaraf sebagai taman rekreasi atau pusat rekreasi. Kawasannya masih dalam keadaan semulajadi yang dikelilingi oleh hutan belantara.

Taman Rekreasi Sg Temiggol: Pondok atau Wakaf

Taman Rekreasi Sg Temiggol: Antara Anak Sungai yang Mengelilingi Taman Ini

Penduduk kampung berpesta ikan tapah. Ikan tapah ditombak, dipukat dan dijaring. Rekod mencatatkan ikan tapah seberat 40 kilo berjaya dibawa naik. Limpahan rahmat ini telah membawa rezeki besar sehingga ada penduduk kampung mampu membeli sebuah motorsikal RXZ 133cc hasil tangkapan tersebut.

Bah di Sg Temiggol

Taman Rekreasi Sungai Temiggol

Kini fenomena itu tinggal sejarah. Setakat ini kejadian tersebut tidak berulang lagi. 

Sungguhpun demikian, Taman Rekreasi Sg. Temiggol kembali dirahmati dengan fenomena alam yang satu ini. Air jernih melingkari kawasan menciptakan keindahan alam yang begitu sukar digambarkan dengan kata-kata. 

Taman Rekreasi Sungai Temiggol

Taman Rekreasi Sungai Temiggol

Semoga Kg. Sri Lukut dilimpahi rahmat dan di dalam pelindungan ALLAH SWT.


Nukilan lantun-lantun


blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails