‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Isnin, 27 Julai 2009

Pondok Kecil Lan Pak Mat Drebar

(Ilustrasi: Gubuk Kecil Lan Pak Mat Drebar)

Kata cikgu kaedah paling mujarab untuk mentelaah pelajaran ialah dengan cara belajar dalam kumpulan. Ketika ini zaman maza ialah zaman KLSM (Kurikulum Lama Sekolah Menengah.)

Zaman tersebut merupakan zaman peralihan sebelum KBSM (Kurikulum Baru Sekolah Menengah) dilaksanakan. Jadinya saban masa kami ini seperti produk uji kajilah.

Nak dijadikan cerita, ketika itu maza berada di tingkatan lima. Kira tidak lama lagi kami akan menduduki peperiksaan SPM.

Kebetulan pula keluarga Lan Pak Mat Drebar yang tinggal di belakang masjid itu telah membersihkan stor lama beliau. Ia merupakan sebuah pondok yang diperbuat daripada papan dan pondok 'atas' . Agak luas juga dengan dilengkapi sebuah tingkap berdaun tingkap papan.





(Gambar: Kipas angin ligat berputar di tengah ruang pondok)




Melihatkan begitu, Lan Pak Mat Drebar (kawan maza ler) mengambil inisiatif sendiri. Lan Pak Mat Drebar kata mahu lebih privasi dan mudah untuknya belajar berbanding berkongsi bilik dengan adik beradik yang lain.

Jadinya, Lan telah mengubah-suai pondok tersebut. Setelah ia dikosongkan, Lan menempatkan katil dan tilam bujangnya. Di hujung kaki katil dimuatkan TV hitam putih 24 inci kepunyaan Pak Mat Derbar (ayah Lan). Ruang pondok itu dirubah seperti bilik dan dilengkapi dengan kipas angin juga radio.





(Gambar: Pengudaraan amat penting untuk keselesaan)


Sementelah itu, maza telah biasa mentelaah beramai-ramai. Apatah lagi ketika Peperiksaan Darjah Enam dan Sijil Sekolah Khas (Sekolah Agama NegeriJohor), maza mempunyai kumpulan mentelaah dan belajar di rumah maza hingga larut malam. Adakalanya mereka terus tidur dan tinggal berhari-hari di rumah maza.

Kali ini, melihatkan situasi terkini. Kawan-kawan setingkatan mula melihat potensi pengkalan terbaru. Hasil jemputan dan pendedahan Lan Pak Mat Drebar sendiri, maka pondok kecilnya itu menjadi pengkalan kami berkumpul untuk mentelaah ataupun merencanakan aktiviti-aktiviti kami.

Kebetulan pula ia terletak di belakang masjid, jadi ketika waktu sengang antara Maghrib dan Isyak, kami akan berkumpul di pondok kecil tersebut.

Setelah beberapa bulan lagi hendak SPM maka maza semakin kerap ke sana untuk sama-sama berbincang. Ada antara kumpulan kami bermalam di situ.

Antara pengunjung tegar di pondok kecil tersebut, walaupun setelah peperiksaan SPM tamat, ialah Norazahar Abdul Aziz (Jahai), Sham Black Rose (Norisyam Che Ros), Azmanizam Saad, Yazid Yahya, Abdul Wahid Othman, Norisam Samsuri (Nor anoi), Selamat Abu (Mamat), Hishamuddin Md Isa (Min), Hamid bin Zainal (Mid) bersama arwah abangnya dan ramai lagi.

Kadang-kadang orang di sekeliling merungut dan membuat aduan dengan kehadiran kami. Terutama tika waktu malam. Anda semua mesti maklum bahawa bila sudah ramai bermacam-macam karenah.

Terutama apabila kami melepaskan kebuntuan ketika mentelaah. Ada yang menjeritlah, ada yang ketawa, ada yang menyanyi kuat dan bermacam-macam perangai.

Sungguhpun begitu, ramai juga penduduk kampung yang memahami kami. Lalu mereka datang dan menasihati kami.

Jadi, untuk berjaya dalam pelajaran kita perlukan kreativiti. Kita boleh belajar seorang diri di rumah dan boleh juga belajar berjamaah. Terpulang kepada daya masing-masing. Tetapi apa yang lebih penting ialah hasil keputusan peperiksaan itu.

Maza mengucapkan kepada anak-anak kampung maza dan para pelajar kita selamat berjuang dan jadilah manusia yang berguna!

Maza pula lebih selesa tinggal dirumah sendiri. Jadinya walaupun agak larut malam (dalam jam 11.00 malam) maza tetap pulang ke rumah. Sementara itu, emak pun tidak pernah menggalakkan atau benarkan maza bermalam di rumah orang sendirian! Almaklumlah, zaman itu zaman remaja. Kebetulan pula zaman tengah hangat dengan aktiviti dadah dan gejala tidak sihat. Jadi emak khuatir maza terlibat sama.

(Dari kisah lalu, klik sini)



blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails