‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Rabu, 22 Julai 2009

Terperangkap Di Dalam Lift

(Cerita ini amat thrill, seram dan takut! Mereka yang mempunyai penyakit jantung, mengandung dan penyakit kronik lain, tidak digalakkan membacanya. Kanak-kanak di bawah umur dan belum tumbuh gigi adalah dilarang sama sekali membaca tulisan ini. Segala kejadian, malapetaka dan bencana adalah tangungjawab sendiri)



Pejabat Jeff terletak di tingkat tiga puluh dua. Terdapat lapan buah lift kesemuanya di dalam bangunan Rebung Telekom Malaysia.


Di dalam setiap lift terdapat tv kecil sedang memaparkan berita. Penyampai berita tersebut ialah Kamarudin Mape dari TV3.






(Gambar: Butang-butang Nombor Di Dalam Lift)



Jeff sendirian di dalam lift itu. Hari ini dia berpakaian segak. Berbaju lengan panjang putih dan berseluar hitam. Hatinya puas sebaik terkenangkan kayuhan kembara basikalnya mengelilingi Bandar Mahkota Cheras.


Jeff menguntum senyuman manis sambil mengikuti butir bicara di tv kecil itu.


Tv kecil sedang memaparkan kemalangan ngeri. Tiga orang mangsa kemalangan di lebuh raya DUKE. Ia melibatkan sebuah kereta peronda polis dan kereta penjenayah yang dikejarnya.


Dalam adegan kejar-mengejar itu, kereta peronda polis tidak sempat mengelak kereta penjenayah yang terbabas melanggari tembok tebing lebuh raya Duke.


Kesemua mangsa kemalangan itu ialah si penjenayah tadi. Seorang wanita dan dua orang lelaki.


Muka gadis tersebut penyek dan kemek sebelah. Tengkoraknya jelas kelihatan. Ia berwarna putih. Darah membuak berbuih mengalir. Sofia namanya dan dia duduk di tempat penumpang belakang.


Salah seorang lelaki penjenayah itu bernama Mokhtar. Dialah pemandu kereta itu. Tangannya patah tebu. Tulang kakinya tersembul keluar dari paha dan betis. Dia tersepit di tempat duduk. Dadanya pecah terkena kongkrit.


Manakala seorang lagi penjenayah bernama Dahari. Dia mati kerana patah tengkok. Tulang belakang terjojol keluar akibat terhumban ke hadapan. Kepalanya berlumuran darah dan tempurung kepalanya retak. Mujur otaknya tidak bertaburan.


Kereta peronda yang melanggari kereta penjenayah itu remuk di hadapan. Anggota polis tersebut hanya cedera ringan.


Tiba-tiba pintu lift terbuka. Jeff memandang ke lampu penunjuk aras. Baru tingkat dua puluh. Empat batang tubuh manusia masuk ke dalam lift. Mulanya Jeff tidak menghiraukan mereka.


Masing-masing melarikan pandangan ke arah bertentangan. Manusia tadi hanya memandang tepat ke dinding lift tersebut. Mereka membelakangkan Jeff dan pintu lift. Dua daripada mereka mengadap dinding yang bertentangan dengan Jeff. Dan dua orang lagi menghadap dinding belakang di belakang Jeff.


Jeff merasakan lift itu bergerak agak perlahan. Seolah lambat kerana berat. Ia tidak seperti biasa. Geselan bebola besi di atas sana jelas kedengaran. Sesekali bunyi rantai berlaga menghimpit rasa.


Tiba-tiba salah seorang daripada mereka itu memecahkan kesunyian. Dengan suara garau dia bertanya, “Engkau kenal kami?”


Jeff cuba mengecam mereka. Direnungi empat batang tubuh itu. Masing-masing memakai baju kot biru tua, berseluar biru gelap dan berkasut hitam. Dua wanita dan dua lelaki. Diamatinya dalam-dalam.


Peluh jantannya mula mengalir. Dia merasa seolah lemas. Kakinya menggigil kuat dan melemah di situ. Jeff ketakutan. Mukanya sudah berubah kepucatan. Dia takut!


Baru sebentar tadi berita di tv kecil itu memaparkan gambar-gambar mangsa kemalangan ngeri tersebut. Kini mereka berkongsi satu lift.


Jeff longlai di situ juga lalu menjawab,“Argh! Kenal..!”.


Keempat-empat batang tubuh itu mengorak langkah dan bergerak merapati Jeff. Seorang demi seorang berubah wajah. Mereka mulai menunjukkan wajah mereka yang sebenar. Wajah ngeri sebagaimana di dalam paparan kemalangan tadi.


Mukanya ada yang kemek, tersembul tulang pipi, terjojol biji mata. Mulut penuh dengan darah mengalir perlahan-lahan. Muka mereka bertukar kepucatan, kebiruan. Seolah tidak ada seri. Tidak ada darah mengalir di situ.


Muka masing-masing tidak sempurna! Polis yang cedera ringan itu pun ikut bersekongkol, menggabungkan diri dengan penjenayah-penjenayah itu.


Mereka hampir dan semakin hampir. Gawat! Resah! Cemas!


Dada Jeff berombak kuat. Degupan jantung berdegup laju. Perasaan berdebar menghimpit rongga nafas. Kaki dirasakan begitu lembik. Tidak bermaya. Seolah-olah sendinya sudah lumpuh, tidak berfungsi.


Umbun-umbun di kepala terasa sejuk. Menggeletar sekujur tubuh!


Jeff tidak tahu hendak berbuat apa. Dia terkurung di situ. Dikerumuni oleh makhluk yang dahsyat. Makhluk itu mahu berbuat aniaya. Ganas! Ngeri! Kejam!


Tiada apa yang dapat Jeff usahakan. Jeff mula berputus-asa untuk menyelamatkan nyawanya. Dalam diam dia mula mengalah.


Jeff pasrah. Pasrah menyerah diri kepada keadaan. Hendak dirayu tidak berdaya lagi. Kerana lidahnya sudah kelu. Jeff sudah bisu!


Jeff menggangkat kedua belah tangannya. Dia cuba melindungi mata dan mukanya. Sekurang-kurangnya dengan berbuat begitu dapat memberikan isyarat rayuan terakhir. Isyarat minta belas kasihan. Atau usaha terakhir untuk menyelamatkan diri sebelum dia diratah mentah-mentah!




(Illustrasi: Ketakutan Yang Merusuh Kehilangan Nyawa)



Jeff semakin terhimpit di sudut kanan lift tersebut. Dia cuba mengecilkan diri. Jika mampu dia mahu sahaja menyelinap di celah-celah sudut sempit itu.


Jeff terpelosok di sudut itu. Sedang Mokhtar bersama rakan-rakannya semakin dekat. Dan begitu dekat sekali.


Mokhtar yang paling ganas di antara mereka berganjak ke hadapan. Dia mula mencengkam bahu Jeff. “Mari Jeff. Mari Jeff ikut kami...”.


Dua wanita itu pula bersuara lembut, “Mari abang, mari ikut kami.Mari …”


Jeff memejamkan mata. Jeff tidak mahu melihat itu semua. Dia menekup telinga.


“Pergi! Pergi! Jangan kacau aku. Pergi! Aku tak buat salah dengan engkau. Kenapa engkau kacau aku?”, Jeff memekik sekuat-kuatnya.


Dalam pada masa sama, Jeff berserah diri kepada Tuhan. Di hatinya berkata, barangkali sudah tiba masa Tuhan mengambil nyawanya! Jeff berdoa agar segala peristiwa penamatan riwayatnya itu berakhir dengan segera. Dan yang penting tanpa sebarang penderitaan!


Mokhtar dan teman-temannya terus kejam. Tidak menunjukkan belas kasihan. Mereka terus menghampiri Jeff dengan tangan masing-masing dihulurkan ke hadapan. Jari jemari mereka terlekat kuku yang panjang berwarna hitam.


Jeff tidak sanggup melihat lagi. Lalu dia memejamkan mata pejap. Dia merekot ke dinding itu. Badannya dilabuhkan ke bawah. Dia menyangkung. Dia cuba membesarkan tubuh itu agar tidak ditelan hidup-hidup oleh puaka laknat tersebut.


Tiba-tiba Jeff merasakan bahunya begitu sakit. Ada sesuatu menggigit bahu kanannya.Cengkaman yang diterimanya semakin kuat. Tubuhnya digoncang-goncang! Semakin kuat digoncangkannya.


“Jangan! Jangan! Tidak! Allahu Akabarrrrr!!!!”, Jeff menjerit sekuat hati.


“Abang! Abang! Ya Allah, ABANG!! … Bangun bang dah nak masuk Isyak ni. Mengigau lak orang tua ni. Tu la lepas berbasikal lain kali terus mandi dan solat dulu!”, Syidah, isteri Jeff, menggerakkan suaminya yang tertidur di atas sofa di ruang tamu rumah itu.


“Erk! Aku masih hidup lagi ke? Ke ... aku dalam syurga dah ni?”


“Apa abang ni. Dah buang tebiat? Nah towel. Pergi mandilah. Dah busuk tu.”


“Alhamdulilah.. Aku masih hidup lagi rupanya.”, setelah terpinga-pinga, Jeff kembali sedar. Lalu menguntumkan senyuman kepada isterinya. Semenjak itulah kasih Jeff terhadap Syidah bertambah-tambah.


Sekian.


Pinggan ayan: Masuk lift pun kena baca bismillah gitew


den keno tag dgn si OD ... maka eh, nilah wahai Opah De den tepekkan kek sinin.. huhuhu

terimo kasih yo... dan lihatlah DUNIO... den dapek tag dari Opah si Gunung Aussie.. horeyyyyy!!!!




blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails