‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Selasa, 21 April 2009

Kisah Dapur: Soto


Sudah lama maza tidak bercerita kisah dapur. Hari ini maza akan bawakan anda kembali ke siri dapur maza. (heheheh)

Menu hari ini ialah soto.

Tetapi soto yang hendak diperkatakan ini bukanlah sebarangan soto. Terdapat banyak perbezaan antara soto yang biasa dihidangkan di Johor.

Pada pendapat maza, soto yang di luar daerah dari tempat negeri originalnya (Johor), telah mengalami proses evolusi yang terlalu ketara. Hingga adakalanya sukar dikenalpasti sama ada benarkah ia soto atau sup! hmmm!

Soto di Johor dihidangkan bersama sambal kicap. Di Selangor dan K.L pula ia dihidangkan bersama sambal hijau, atau sambal merah seperti di gambar di atas.

Kali ini, soto yang hendak dipaparkan ialah soto yang terdapat di Wisma Central, Jalan Ampang, Kuala Lumpur. Ia berhampiran KLCC. Gerainya terletak di kawasan tengah di tingkat bawah Wisma Central itu.

Maaflah, maza terlupa nama kedai tersebut.

Lihatlah ke dalam mangkuk soto di dalam gambar di atas. Betapa meriahnya ia dengan aneka bahan dan rencah! Ada meat ball dan telur ayam juga.

Bagi mereka yang tidak biasa melihat soto seperti ini, pastinya mereka merasa sungguh pelik. Sungguhpun demikian, rasanya memang best! perkhhh.. melekat beb!

Menurut para pekerja pejabat yang biasa ke kedai itu, mereka kata soto inilah paling istimewa di sekitar K.L!

Jadi untuk memudahkan anda mencarinya, tanyakan sahaja kepada para pekerja di Wisma Central itu.


Selamat mencuba..
blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails