‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Khamis, 10 April 2014

Avanza 1.5 jimat minyak. Dari Kuala Lumpur ke Kuantan cuma RM20.00

Deretan kenderaan di atas aspal Jalan Mersing-Kluang dari Kahang

Reeza merungut, "Preve kuat makan minyak. Isian penuh sudah RM100++. Dari KL ke Kuantan dengan kelajuan standard dalam RM40.00."

"Oklah tu. Preve berkapasiti 1.6cc. Kalau hendak dibandingkan Vios aku yang 1.5cc. Dari KL ke Kuantan cuma separuh tangki, lebih kurang RM30.00++," jelas Tharuma.

Lalu saya mencelah, "Betul tu. Memang padan dengan keupayaan Preve yang laju dan hebat. Aku pernah pakai Avanza 1.5. Enjin sama macam Vios juga. Avanza lagi jimat. Dari KL ke Kuantan tak sampai pun RM20.00. Cuma luak sedikit aje."

"Biar betul! Jimatnya. Mengalahkan Kancil ni." terbeliak biji mata Reeza.

"Kau buat macam mana ek?" Tharuma tidak percaya.

"Oh, kalau tak silap aku, masa tu aku baru tuang minyak di Bangsar. Kereta pulak kosong, aku seorang memandu. Lepas tol Gombak tu, aku berhenti sebab terpaksa telefon tow-truck. Jadinya, minyak aku tak luak banyak pun, cuma kena bayar RM350.00 untuk tarik Avanza tu sampai Kuantan"

Tiba-tiba bunyi guruh berdentum di luar tingkap dan hujan membingitkan telinga dalam pantry di pejabat ini. Sesekali disulami bunyi gerutu dari rakan saya itu.

Jalan Mesing-Kluang dari Kahang

Ilham 
blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails