‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Khamis, 28 Februari 2013

Alexa Internet Review


Ranking maza yang dinilai oleh Alexa.com pada tahun ini tidaklah begitu menggalakkan. Blog Gubuk Kecil Kembara Jalanan (GKKJ) dahulu pernah menempatkan diri jauh ke hadapan. Sebaliknya hari ini ranking yang diperoleh GKKJ sama ada dari dalam mahupun luar negara sudah merundum.

Maza akui dan percaya bahawa ini disebabkan oleh jumlah posting dengan SEO yang selalu tidak mengena, kurangnya blog walking dan sudah dua tahun tidak mengadakan sebarang promosi seperti kontes atau menulis produk review. Selain itu backlink juga selalu ketinggalan.

Perkara ini berlaku kerana maza harus menumpukan kursus yang sedang maza ikuti. Insyallah, jika tiada aral melintang, tahun ini sampailah giliran maza untuk menamatkan pengajian. Setelah itu, barangkali akan menumpukan lebih masa kepada blog ini. hehehe . . .

Maza kira, sedikit sebanyak objektif blogger adalah untuk mendapatkan perhatian umum dan memperoleh ranking yang baik. Ramai pelawat blog GKKJ datangnya daripada pelayar tempatan iaitu 78%. Manakala pelawat antarabangsa sekadar seputar 22%.

Maza fikir, untuk mengimbangkan taburan pelawat ini mungkin maza mula menulis sekali sekala di dalam bahasa antarabangsa. Barangkali bermula dengan tajuk posting kali ini yang menggunakan tajuk berbahasa Inggeri. Diharap ia mampu membawa beberapa perubahan kepada paras Unique Page dan jumlah pelawat! Berkemungkinan boleh mengambil contoh sebagaimana yang dilakukan oleh pemilik blog Dulu Lain Sekarang Lain iaitu En. Ismail N, atau Kak Jie pemilik blog Kujie2.com.

Sehingga itu, maza mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan jutaan terima  kasih kepada kengkawan yang sudi menjenggah ke Blog Gubuk Kecil Kembara Jalanan yang lantun-lantun selalu. Jika boleh datanglah selalu dan jangan serik ya... hehehe...


Lantun-lantun entah apa-apa entah oleh
 




blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails