‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Jumaat, 10 Jun 2016

USTAZ ZAKI KETUA GENG KAHANG


Ustaz Mohd Zaki bin Mohammad

Terdapat dua geng utama di kampung dan sekolah sewaktu saya bersekolah tadika (1981) dan Sekolah Rendah Kebangsaan Kahang Bt. 28 (1982-1988).

Geng-geng ini amat berpengaruh. Mereka amat disegani dan boleh mengancam keharmonian pemuda-pemuda kecil.

Sesiapa yang tak masuk geng, hidupnya merana. Meracau tak tentu hala. Hidup bersendirian bagaikan orang terbuang, terpinggir dan dipulau (outcast, isolated, freak).

Ketua-ketua geng ini biasanya diketuai oleh dua orang yang bertalian sepupu iaitu cucunya atuk Saidin. Mereka juga merupakan dua pupu saya. Geng ini diketuai oleh Ustaz Suhami bin Mustafa dan Mohd Zaki bin Mohammad (Atan Bilal).

Adakalanya geng-geng ini bertembungan dan kebanyakan masa mereka bersekutu bagi menentang geng ketiga yang lebih kecil pengaruhnya. Keadaan ini berlaku bukan setakat merebut 'territori' dan persempadan semula tetapi hampir meliputi segala-galanya seperti pertandingan permainan dan perlawanan rumah sukan.

Sebagai anak desa, banyak aktiviti geng ini tertumpu kepada alam sekitar, bermain ceper, ram-ram reap, lompat getah, tikam-tikam, main gasak, belon acah, dam haji, bola tangkis, lompat galah, rebut tiang, baling tin, sorok ibu, berkubang tali air, memanjat pokok sena dan kemunting, mencari buah susu, gajus dan jambu batu selain aktiviti mentelaah pelajaran bersama.

Ketua geng ini 'mencengkam kuasa' sehingga kami berusia 13 tahun. Geng menjadi tidak karuan akibat Ustaz dan Zaki berpindah sekolah di Sekolah Maahad Rompin, Pahang. Pengaruh pimpinan ketua geng ini terhakis dan diambil alih oleh dua pupu saya juga iaitu Abd Wahid bin Othman.
Di bawah pimpinan Wahid (a.k.a Boy), semua geng disatukan.

Hari ini (24.04.2016), saya dan Ustaz Zaki ditemukan jodoh untuk bersemuka kembali setelah bertahun tidak bertemu. Ustaz Zaki semakin mengukir nama dan amat dikenali sebagai penceramah, pendakwah dan pengetua sekolah agama di Johor.

Beliau adik kepada Ketua Kampung Sri Lukut. Ustaz Zaki berkelulusan dari Universiti Al Azhar menjadi permata berharga dari Kg Sri Lukut, Kahang. Namanya harum ke sepelusuk negeri Johor telah mengangkat nama anak jati Kg Sri Lukut sebagai ilmuan, insan soleh dari Kahang.

Tiada siapa yang menduga kenakalannya sewaktu kecil sebagai ketua geng dibalas pada hari ini menjadi insan terpilih. Beruntunglah ibu bapa dan rakyat Kahang.

~maza tumpang bangga~
Lokasi bersidang Kedai Bawah Pokok Durian, Pekan Kahang.
Alhamdulillah

blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails