‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Sabtu, 7 Februari 2015

Termenung di Sungai Pahang


Kuantan (07.Feb.2015) - maza membawa diri. Bukanlah merajuk cuma mententeraman hati yang bergelora. Kelodak yang mengeruhkan jiwa ini perlu dijernihkan.

Lumrah hidup, setelah berhempas pulas melunaskan tanggungjawab hakiki, tibalah giliran tubuh untuk berehat, dibelai dan dimanjai.

Maza bersama keluarga akhirnya keluar dari kepompong dan menuju ke tebing Sungai Kuantan.

Diamnya di tengah-tengah bandaraya Kuantan. Dahulu, kawasan tebing sungai ini merupakan perkampungan nelayan dan penempatan orang-orang asli.


Sejarah juga mencatatkan bahawa nama Kuantan diambil sempena nama penempatan pedagang-pedagang dari Sumatera. (Sumber: batu tanda makluman Majlis Perbandaran Kuantan di pesiar kaki tebing Sungai Kuantan)

Pedagang dari Kuantan, Sumatera ini menjadikan Sungai Kuantan, Pahang sebagai laluan dagangan dan mendirikan pelabuhan mereka untuk mendaratkan barangan perniagaan ke gudang-gudang yang didirikan di tebing Sungai Kuantan sebelum diedarkan ke kawasan pedalaman.


Terdapat beberapa kawasan kubur-kubur lama di tebing Sungai Kuantan, Pahang menjadi bukti kehadiran pedagang dan penduduk awal Islam di sini.

blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails