‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Selasa, 31 Disember 2013

Dayana Mengharimaukan Diri



Alkisah di Hujung Tahun


"Harimau ganas bertaring panjang dan makan orang, lagi boleh ditawan. Inikan pula hati boss, sudah tentu boleh dijinakkan," Dayana menyingsing lengan, kemudian berlalu ke bilik Pengarah Urusan, En. Sidek.

Sambil anak mata menjeling ke arah maza, Dayana berkata dengan garang, "Aku tak kira. Aku nak minta naik gaji plus bonus. Semua harga barang dah naik ni. Takkan ler boss tak mengerti!"

Maza hanya sempat membundarkan mulut sahaja sebelum tubuh montok Dayana menghilang di dalam bilik boss.

"Boss . . . boss . . . boss . . . semalamkan saya sudah beli baju sekolah dan buku rampaian anak-anak. Kenaikan kos begitu ketara. Inflasi sana-sini."

"A'ah lah, saya pun terasa sama. Saya ingat mahu minta tolong dengan semua staff untuk bekerja lebih gigih lagi. Apabila produktiviti ditingkatkan, pendapatan juga akan meningkat. Lagipun, lambat laun terpaksa juga menaikkan harga produk kita. Sementara pretasi perniagaan kita tidak berapa menjadi semenjak dua tahun ini, saya kira syarikat terpaksa mengambil langkah jimat cermat. Elaun staff akan dipotong di antara 5-10%."

Dayana hanya mampu menelan air liur. Belum pun sempat melontarkan permintaannya, dia sudah pun terkedu.

Sebelum ini, Dayana berkira-kira mahu memberontak juga. Kalau tidak diberikan apa yang dikehendaki, Dayana mahu mogok.

"Kalau boss tak naikkan gaji dan bonus. Aku nak protes habis-habisan." kata Dayana pada suatu hari.

"Kau nak buat apa? Jangan buat kerja gila pulak ya." sambut Reeza.

"Kalau bos tak bagi! Aku . . . aku . . . aku tak nak photostat-kan kertas kerja boss. Tak mahu buat air teh untuk dia lagi. Tak nak buang sampah dalam bakul sampah ke dalam tong sampah besar sana. Huh!"

"Ganas . . . . " maza sekadar mencelah ketakutan. 


Nukilan lantun-lantun
 


 
blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails