‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Selasa, 1 Oktober 2013

Skodeng Anak Dara Tidur

Negara digemparkan lagi dengan peristiwa baru-baru ini sekumpulan lelaki baru bersunat (remaja) sudah reti merogol secara berjamaah (Utusan Malaysia: 27 Sept. 2013).

Dalam hemat kes lain, anehnya mangsa rogol itu turut gembira dengan perlakuan perogol jemaah. Malah mangsa redha. Mereka berhujah dengan berdalilkan bahawa kesemua itu sudah ketentuan Tuhan!


Skodeng Aqilah Shafiyah tidur: 2 bulan

Manakala dalam isu yang lain pula, kenduri kahwin yang dimeriahi dengan majlis rewang dan gotong-royong sekampung menjadi tercemar. Majlis walimatul urus itu dicemari pula dengan keracunan makanan (Utusan Malaysia: 1 Oktober 2013). Setakat hari ini (1 Oktober 2013) telah mengorbankan tiga orang tetamu. Mereka yang sakit perut dan cirit-birit melebihi bilangan sepuluh jari pula (180 orang: Utusan Malaysia). Menurut laporan akhbar harian, mangsa terdiri dalam kalangan tetamu yang menghadiri kenduri di sessi petang. 

Pada Zaman Dahulu

Rumah tradisional Melayu rata-ratanya dilengkapi loteng. Loteng ini dibina khas untuk menyimpan barang berharga termasuklah anak-anak dara. 

Loteng berupa lelangit di dalam rumah. Rumah kosong ini amat berguna ketika kenduri-kendara yang melibatkan ramai sanak saudara datang memeriahkan keraian. 

Kaum wanita, terutama anak-anak dara akan ditempatkan di atas loteng. Loteng dijadikan tempat tidur dan persalinan. 

Manakala kaum lelaki rata-ratanya akan ditempatkan di balai khas yang didirikan di luar rumah. 

Langkah seperti ini dapat menyelamatkan maruah anak-anak dara daripada di skodeng ketika tidur. Oleh itu ibu bapa boleh menarik nafas lega bahawa anaknya terselamat daripada mata-mata liar dan keranjang. 



Lantun-lantun daripada
 


blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails